השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

מהי עקירה כירורגית?

עקירת שן היא אחת הפעולות הפשוטות ביותר ברפואת השיניים ולא דורשת מומחיות או ידע מיוחד. אך במקרים מסוימים, מצבה של השן דורש התערבות מורכבת יותר כי לא ניתן להוציא אותה בעקירה סטנדרטית. במקרים אלו האופציה הטובה ביותר היא עקירה כירורגית. מהי עקירה כירורגית ומה ההבדל בינה לבין עקירה “רגילה”? איך היא מבוצעת ובאילו מקרים?

מהן הסיבות לעקירת שן?

עקירת שן היא מוצא אחרון ברפואת השיניים. המטרה היא כמובן לשמר את השיניים הטבעיות שלנו ככל שניתן, אך אם אין ברירה ואין כל דרך לרפא שן חולה, הרופא ימליץ לעקור אותה. הסיבות לעקירה מגוונות וכוללות למשל:

  • עששת – הסיבה מס’ 1 להרס שיניים היא כמובן העששת. חיידקים חודרים את אמייל השן (השכבה העליונה והקשיחה) ומגיעים לעומק המוך (הרקמה הרכה) והורסים את השן. ללא טיפול, חור קטן יכול לגדול ולהרוס את השן לגמרי, להגיע עד שורשי השיניים ואפילו לעצם הלסת. במידה והנזק גדול מידי הרופא יאלץ לעקור את השן החולה.
  • צמיחה במנח לא תקין – שיניים עודפות, שיניים שצמחו במנח לא תקין ושיניים עמוקות במיוחד לעיתים מומלץ לעקור כדי למנוע בעיות דנטליות.
  • טיפול אורתודנטי – יישור שיניים עשוי לדרוש עקירה של שן אחת או יותר כדי להגיע לתוצאות אסתטיות.
  • שן בינה – שיני הבינה שלנו נוטות שלא לבקוע עד הסוף או לא לבקוע כלל ולגרום ללחץ על שיניים סמוכות, סיכון מוגבר לעששת ומחלות חניכיים ועוד.

מהי עקירה כירורגית ומה ההבדל בינה לבין עקירה “רגילה”?

עקירה סטנדרטית היא פעולה די פשוטה – הרופא אוחז בשן בעזרת צבת ומושך אותה החוצה ממקומה. לרוב, לא נדרשת הפעלת כוח רב שכן שן חולה בדרך כלל ממילא מאבדת מאחיזתה בעצם הלסת. אך במקרים בהם לא ניתן לאחוז בשן ופשוט למשוך אותה החוצה יש צורך בעקירה מורכבת יותר. כך למשל אם כותרת השן הרוסה וצריך לחלץ אותה מתוך העצם ללא יכולת לאחוז בה בכלל, אם השן שבורה וניתן להוציא אותה רק בחלקים, אם השן כלואה (נפוץ בשיני בינה) ועוד.

האם כל רופא שיניים יוכל לבצע עקירה כירורגית?

עקירה כירורגית היא ניתוח דנטלי לכל דבר ועניין והיא מבוצעת אך ורק על ידי כירורג דנטלי – מנתח. מכיוון שעקירה כירורגית דורשת חיתוך רקמות ולעיתים גם תפרים, רופא שיניים כללי לא מבצע אותה ויפנה את המטופל לכירורג.

למה שיני בינה עוקרים בעקירה כירורגית?

שיני הבינה ממוקמות אחרונות בשורת השיניים שלנו, אחת בכל צד בשתי הלסתות – סך הכל 4 שיניים. אם הן לא גורמות לבעיות מיוחדות ובקעו כראוי אין סיבה לעקור אותן. אך במידה ונדרשת עקירה של שן בינה בדרך כלל לא ניתן לעקור אותן בעקירה רגילה בשל המיקום הבעייתי שלהן והנטייה שלהן לא לבקוע כראוי או לא בכלל. שן בינה שלא בקעה עד הסוף ובטח ובטח שן בינה כלואה בעצם הלסת אי אפשר להסיר ללא ניתוח דנטלי – עקירה כירורגית. בנוסף, כאשר מדובר בלסת התחתונה, המיקום של שן הבינה סמוך לעצב מרכזי ופגיעה בו עשויה לגרום לתופעות לוואי לא רצויות ולכן נדרשת מיומנות גבוהה כדי למנוע זאת. מיומנות זו היא בדיוק בתחום הכשרתו של כירורג דנטלי.

איך להתכונן לעקירה כירורגית?

אין הכנות מיוחדות הנדרשות לפני ההליך, אין צורך להיות בצום ואפילו מומלץ לאכול ארוחה טובה כשעה-שעתיים לפני. הרופא יבקש כמובן לעשות צילומי הדמיה (ייתכן שבמכון צילום שיניים) כדי לתכנן את מהלך העקירה, בדיקות כלליות ובמקרים מסוימים ינחה את המטופל להפסיק ליטול מדדלי דם או תרופות אחרות. כמו כן, מעשנים יתבקשו להפסיק לפחות שבועיים לפני ולא לחזור לעשן לפחות לשבועיים נוספים כדי למנוע סיבוכים הקשורים לעישון בהליכים דנטליים.

איך עושים עקירה כירורגית?

עקירה כירורגית מבוצעת בהרדמה מקומית, ניתן להיעזר גם בגז צחוק ובסדציה בנוכחות מרדים במקרה הצורך. שלא כמו עקירה רגילה שנמשכת בין 10 דקות לרבע שעה בממוצע עקירה כירורגית נמשכת כ-30  עד 45 דקות, תלוי מאוד במורכבות ההליך.

לאחר שהכירורג ירדים את האזור הוא יסיר את השן. מהלך העקירה תלוי בנתונים הדנטליים האישיים של כל מטופל. ייתכן שעל הרופא לחתוך את השן ולהוציא אותה בחלקים או לבצע חיתוך בחניכיים. כמו כן, לעיתים יש צורך להסיר חלק קטן מעצם הלסת כדי להוציא את כל השן על שורשיה. במקרים מסוימים יומלץ על השתלת עצם מידית. בסיום ההליך הרופא יסגור את החניכיים בתפרים.

עקירה כירורגית

האם יש הנחיות מיוחדות אחרי עקירה כירורגית?

בשעתיים-שלוש הראשונות המטופל לא ירגיש דבר מכיוון שחומרי ההרדמה טרם התפוגגו. לאחר מכן, מומלץ להיעזר במשככי כאבים וקומפרסים קרים לפי הוראות הרופא. ב-24 השעות הראשונות אין לשטוף את הפה, לצחצח שיניים או לירוק, לשתות מקשית או לשרוק. כל אלו עלולים להפריע להיווצרותו של קריש דם באזור העקירה ולחבל בתהליך ההחלמה. לאחר 24 שעות ניתן לצחצח שיניים אך את מקום העקירה אין לצחצח אלא כ-5 ימים לאחר מכן. הקפידו למלא אחת כל הנחיות הרופא בנוגע לשמירה על היגיינה דנטלית, הימנעות מוחלטת מעישון ושתיית אלכוהול לפחות לשבועיים והנחיות נוספות שהרופא יספק לכם. אפשר ואף צריך לשתות הרבה מים פושרים ולאכול מזונות רכים וקרים לאחר העקירה. חשוב מאוד לא לצום.

באופן כללי מומלץ לא לעשות פעילות כלשהי ביממה הראשונה, קחו חופש ממטלות היומיום ומהעבודה ואפשרו לעצמכם לנוח ולהחלים. לאחר כ24 עד 36 שעות תופעות הלוואי (כאב ונפיחות) ירדו והתחושה הכללית תשתפר. בזמן זה ניתן לחזור לשגרה אך עדיף להימנע מפעילות גופנית מאומצת. חזרה לשגרה מלאה רצוי לעשות רק לאחר ביקורת במרפאת השיניים ובאישור הרופא.

ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...