מרפאת שיניים חירום

במקרה חירום אנחנו כאן בשבילכם

טיפולי חירום במרפאת השיניים ברמת השרון

במצב חירום רפואי כל אחד מאתנו, בכל שעה יכול לפנות למוקד לרפואה דחופה או לחדר מיון. אך מה עושה מי שיש לו כאב שיניים בלתי נסבל בשעות הלילה? מי שסבל מחבלה ואיבד שן? סובל מדימום בחניכיים שלא מפסיק? כתר שנפל? מה עושים כאשר מצב החירום קשור לשיניים שלנו? רפואת החירום הכללית לא מטפלת בשיניים ולכן האופציה היחידה היא כמובן מרפאת שיניים חירום שפועלת למען מטופליה באופן דחוף כולל בשעות לא שגרתיות.

כדי לתאם שירותי רפואת שיניים דחופה התקשרו אלינו:

באילו מצבים מטפלים במסגרת טיפול שיניים חירום?

הצורך לראות רופא שיניים דחוף נובע בדרך כלל מכאב שלא ניתן להתעלם ממנו (הדוגמא הקלאסית היא כאב שיניים שמתחיל בערב ומחמיר בלילה לכאב עז ובלתי נסבל). אכן, טיפולי חירום נועדו למצבים בהם לא ניתן להמתין עד לתור במרפאת השיניים למשל:
• כל מצב בו סובלים מכאבים חזקים שלא ניתן לשכך על ידי משככי כאבים ללא מרשם רופא.
• כאב שיניים המלווה בנפיחות בחניכיים ו/או בלחי, אדמומיות, תחושת חום בלחי, עליה בחום הגוף, דימום או הפרשה מוגלתית.
• איבוד שן כתוצאה מחבלה.
• מי שסובל מדלקת חניכיים ומפתח חום ללא הסבר אחר.
• דימום מתמשך מהחניכיים.
• מי שחוזר מחו”ל לאחר קבלת מענה ראשוני לפני הטיסה וחייב טיפול מידי ללא דיחוי עם הגעתו לארץ.
• סדק בשן שגורם לכאב.
• סתימה שנפלה או התפוררה וגורמת לכאב.
• גשר או כתר שנפל (כולל כתר זמני).
ציפוי שיניים שנפל או נסדק (נדיר).
• פצעים או חתכים בחלל הפה שגורמים לכאב או דימום (בעקבות חבלה או הופעה ספונטנית כמו אפטה למשל).
• בעיות אורתודנטיות כמו חוט שנקרע בגשר לשיניים, כאב ואי נוחות בלתי נסבלת, כל סדק, שבר או תזוזה (נדיר מאוד).

מה ההבדל בין רפואת שיניים דחופה לתור דחוף?

רפואת שיניים דחופה היא מידית, מצב בו המטופל לא יכול להמתין אפילו מספר ימים לקבלת טיפול וחייב לראות רופא שיניים דחוף עוד באותו היום. בדרך כלל מדובר במצב בו ישנו כאב עז שלא ניתן לטפל בו בבית עד לקבלת תור – המטופל חייב להגיע לרופא השיניים כמה שיותר מהר. הרופא יעריך את חומרת המצב ויזמן את המטופל למרפאתו בהקדם האפשרי וכמובן יספק הנחיות להקלה על המצב עד להגעה למרפאה (עוד על מה אפשר לעשות בזמן הזה בהמשך). מנגד, תור דחוף יכול להיות גם לאחר כמה ימים במקרים בהם המטופל יכול להמתין את פרק הזמן הזה ואין בהילות בטיפול. כך למשל מי שאיבד סתימה ישנה או כתר ישן יוכל להמתין יום-יומיים לפני הגעה למרפאה ללא חשש לנזק.

איך להחזיק מעמד עד הגעה למרפאת השיניים?

הרופא ייתן הנחיות, בהתאם למצב החירום לגבי מה ניתן לעשות כדי להקל על המטופל עד הגעה למרפאה. למשל, במידה והנכם סובלים מכאבים חזקים הרופא ינחה אתכם אלו משככי כאבים מומלצים, כמה לקחת ומתי. אם נפל לכם כתר או ציפוי שיניים ניתן להדביק אותו זמנית למקומו על ידי מעט משחת שיניים או דבק דנטלי (כזה המיועד לתותבות למשל) ועוד.

האם טיפול החירום מספיק או שאצטרך טיפולים נוספים?

המטרה של טיפול החירום כשמה היא – לטפל במצב חירום מידי שנוצר. הרופא יעשה כל שביכולתו כדי לסיים את הטיפול כבר באותו התור אך במרבית המקרים יש לחזור לטיפולי המשך. אם מדובר בטיפול כמו כתר שנפל או סדק מינורי בשן, לרוב ניתן לסיים את הטיפול מיד. אך בדרך כלל, חירום ברפואת השיניים משמעו כאב והמקור של הכאב לא תמיד מתגלה מידית בבדיקה פשוטה. ייתכן והרופא יבקש לבצע צילום במרפאה שיעזור לו לקבוע את מקור הבעיה אך לא יוכל לטפל בה מידית בשל דלקת באזור (במקרה כזה יש לקחת טיפול אנטיביוטי מקדים), ייתכן והוא יבקש מהמטופל לעבור צילום שיניים במכון לצילום כדי לקבל תמונה מדויקת יותר של מצב השיניים, יכול להיות שמדובר בדלקת חניכיים שהטיפול בה ימשך מספר פגישות וייקח זמן וכדומה.

מרפאת שיניים חירום

טיפול החירום הצליח, לא כואב לי יותר, אני חייב לחזור למרפאה?

אם הרופא קבע שיש צורך בטיפולי המשך התשובה היא – כן! טיפול חירום יכול לשכך כאב, לפתור בעיה באופן זמני, להיות הצעד הראשון בטיפול בפגיעה דנטלית כלשהי אך הוא לא תמיד פתרון מוחלט. אם נזניח את טיפול ההמשך הבעיה תחזור, ובפעם הבאה ייתכן שהמצב יחמיר. המקרה הקלאסי ביותר הוא של כאב שיניים הנגרם מעששת פשוטה שניתן לטפל בו בקלות על ידי ניקוי האזור החולה בשן וסתימה סטנדרטית. מטופלים רבים מגיעים עם כאב בשל דלקת, הרופא רושם אנטיביוטיקה וקובע תור לעוד 10 ימים. כמובן שהתרופה מטפלת היטב בדלקת והכאב עובר. המטופל חושב שהינה – נפתרה הבעיה ואין שום צורך לחזור. אך העששת לא באמת טופלה ובפעם הבאה שיופיע כאב סביר להניח שיהיה כבר צורך בטיפול שורש אם לא עקירה. כדי להימנע ממקרים כאלו, מהחמרה במצב וטיפולים מיותרים חשוב מאוד להגיע לטיפול ההמשך בזמן.

איך להימנע מביקור חירום במרפאת השיניים מלכתחילה?

חלק מטיפולי החירום במרפאת השיניים קשורים לעזרים שיקומיים כמו תותבות וכתרים שנפלו, נסדקו או נפגעו בגלל חבלה כלשהי (למשל מכה חזה באזור הפה, תאונה וכד’). כמובן שאת אלו קשה מאוד למנוע (אם כי בהחלט ישנה חשיבות לייצור והתקנה במעבדה מקצועית ועל ידי רופא מנוסה). אך מרבית המקרים שמגיעים אל רופא שיניים חירום מגיעים בגלל בעיה דנטלית שלא טופלה בזמן – עששת או דלקת חניכיים שגרמו להרס של השן. הדרך הפשוטה ביותר להימנע ממצבי חירום הוא לשמור על השיניים שלנו בריאות מראש. צחצוח שיניים פעמיים ביום לפחות, שימוש בחוט דנטלי או קיסם דנטלי, לא להזניח טיפולי שיניים וכמובן – ביקור אצל השיננית לפחות אחת לחצי שנה ובדיקה תקופתית אצל רופא השיניים. שמירה על היגיינה דנטלית נאותה תעזור לשמר את השיניים חזקות, בריאות וללא בעיות מיוחדות למשך שנים רבות.

האם כל רופא שיניים יכול לבצע טיפולי חירום?
באופן עקרוני כן, טיפולי שיניים חירום הם חלק מקשת השירותים שכל רופא שיניים מוסמך לבצע והם לא שונים במהותם מטיפולי שיניים אחרים. עם זאת, לא כל מרפאה ערוכה לבצע טיפולי שיניים בחירום מבחינת זמינות הצוות במרפאה, קיומה של מעבדת שיניים כחלק ממערך השירות של המרפאה ושעות העבודה. בנוסף, טיפולי חירום חשוב שיעשו על ידי רופא שיניים בעל ניסיון כדי לאבחן את הבעיה באופן מדויק ולטפל בה מידית.

אם מדובר במצב חירום, למה לא ללכת לחדר מיון?
בחדר מיון בבית חולים אין רופאי שיניים, אם מגיעים עם מקרה חירום דנטלי הרופא בחדר המיון יוכל לכל היותר לספק משככי שכאבים ולהפנות לרופא שיניים. בחדרי מיון כן יש כונן כירורגי פה ולסת אך הוא מטפל רק במקרים חמורים בהם נדרש ניתוח באזור (כמו למשל אחרי תאונת דרכים) ולא טיפולי שיניים מורכבים ככל שיהיו.

האם ניתן לתקן תותבות במרפאת שיניים חירום?
מרפאת שיניים המחזיקה מעבדת שיניים צמודה כחלק מהמערך הכללי של השירותים שהיא מספקת בהחלט תוכל להציע שירות תיקון תותבות חירום. טכנאי השיניים יעריכו את הנזק לתותבת, כמה זמן יערוך התיקון ועלותו מיד עם קבלת המטופל. במרבית המקרים אם לא מדובר בנזק נרחב התיקון יעשה תוך מספר שעות. אם הנזק גדול מכדי לתקן, המעבדה תשמח להציע פתרונות ביניים עד לייצור תותבות חדשות.

האם צריך ליצור קשר עם המרפאה לפני או שאוכל להגיע בשעות הפעילות בלי תור?
בכל מצב, גם חירום, חשוב מאוד ליצור קשר עם המרפאה לפני הגעה, ולו כדי לוודא שרופא השיניים אכן במקום ופנוי לקבל אתכם. כמובן שכאשר מדובר במצב חירום יעשו כל המאמצים כדי לקבל את המטופל מהר ככל האפשר כדי לטפל בבעיה במקצועיות, זריזות ויעילות.