שיננית

מדריך אודות שיננית כולל שאלות ותשובות

שיננית, כל מה שחשוב לדעת

שיננית מעניקה טיפול באמצעות ניקוי השיניים אשר מונע היווצרות של דלקת או התפתחות מחלות חניכיים. שיננית יכולה גם לתת מידע והנחייה על שמירת היגיינת הפה. תחומי העיסוק של השיננית מגוונים וכוללים בדיקה מקדימה של השיניים, ניקוי והסרת כתמים, אבנית ופלאק מהשיניים, מריחה של קרם איטום שמגן על השיניים, ביצוע צילומים של השיניים ופיתוחם, ומתן הרדמה מקומית למטופלים. בנוסף, השיננית מבצעת גם תיעוד של תוכניות הטיפול ומעניקה הסברה על צחצוח נכון ושימוש בחוט דנטלי.

רגע לפני שנמשיך, מה ההבדל בין שיננית לרופא שיניים?

עבודתה של השיננית היא לתת טיפול תומך בעבודתו של רופא השיניים. השיננית מבצעת פעולות שכוללות בדיקה של ההיסטוריה הרפואית, בדיקת לחץ דם ורישום מדויק של צילומי רנטגן. במידה ומתגלה בעיה במהלך הבדיקות, תפנה השיננית את המטופל לרופא שיניים שיוכל להמשיך את הטיפול (סתימות, טיפולי שורש, שתלים ועוד). רופא השיניים מבצע פעולות מורכבות יותר שכוללות הסרה של ריקבון, מילוי חורים בשיניים (סתימות), הרכבת גשר ליישור שיניים וכדומה. רופא השיניים יכול גם לאבחן בעיה במבנה הפה או מחלה בשיניים. רופאי השיניים יכולים להפנות גם למומחים בתחום הפה כמו מנתחים או אורתודונטים במידת הצורך.

למה חשוב להגיע אל השיננית?

שמירה על היגיינת הפה היא מאוד חשובה וביקור קבוע אצל שיננית היא אחת הדרכים לוודא שאנחנו אכן שומרים על בריאות השיניים. מרבית האנשים אינם מגיעים לטיפולי שיניים אלא אם כן הם חשים בכאב, אך בשלב זה, לרוב נדרש טיפול מורכב יותר. ישנן מספר סיבות שבגינן חשוב להגיע אל שיננית:

ניקוי יסודי של השיניים – מרביתנו מאמינים שצחצוח שיניים הוא מספיק על מנת לשמור על בריאותן אך הניקוי ששיננית מבצעת הוא יסודי ועמוק. אנו לא יכולים לראות חלקים מסוימים בפה שבזמן הטיפול, לשיננית יש גישה קלה אליהם. בנוסף, השיננית גם יכולה לוודא שהצחצוח נעשה בצורה נכונה במידה ותראה מקומות בפה שדורשים ניקוי מסיבי יותר.
• “להקדים תרופה למכה” – כאמור, ביקור קבוע אצל שיננית יכול למנוע התפתחות של בעיה בשיניים. ככל שיינתן טיפול בשלב מוקדם יותר, כך יהיה ניתן להימנע מטיפולים מורכבים, כאב ואף עלות מיותרת.
• עלויות – ביקור אצל שיננית אינו נחשב ליקר, במיוחד בהתחשב בכך שהוא יכול למנוע החמרה של מצב קיים ובכך לחסוך עלויות גבוהות יותר בעתיד.
הסרת כתמים – ניקוי השיניים שומר על בריאותן אך הוא גם משפר את המראה שלהן. טיפול אצל שיננית מסיר את הכתמים שמופיעים לאורך השנים בעקבות צריכת משקאות ממותקים, מאכלים מסוימים, עישון ואף כתמים שנוצרים בגלל גנטיקה של המטופל. לא מדובר אמנם בהלבנת השיניים (טיפול שמבוצע בנפרד) אך השיננית בהחלט יכולה לשנות את המראה של השיניים באופן דרמטי.
מניעת כאב – הסיבות לכאב בשיניים יכולות להיות מגוונות אך ביקור אצל השיננית יכול למנוע את הופעת הכאב. מזון שמצטבר בחריצים שבין השיניים למשל יכול לגרום לגירוי ולתחושת כאב שאותו ניתן להפחית ולהעלים על ידי ביקור קבוע אצל השיננית.

מאיזה גיל מתחילים להגיע אל שיננית?

מהשלב שבו השן הראשונה בוקעת, יש להתחיל בשגרת צחצוח השיניים אך הגעה אל שיננית היא מומלצת ואף הכרחית רק לאחר שהשיניים הקבועות מתחילות לצאת (בגילאי שש ומעלה). בתקופה זו, יש להתחיל להקפיד על שגרת טיפוח פה ושמירה על היגיינה – הגעה אל שיננית היא הדרך הטובה יותר ללמד את הילדים שלנו כיצד לעשות זאת. השיננית תראה להם כיצד עליהם לצחצח את השיניים, האופן שבו יש להשתמש בחוט דנטלי ואיך להימנע מהצטברות של חיידקים בפה. במהלך הביקור אצל השיננית, היא גם תבצע ניקוי של השיניים, תסיר אבנית ותמרח ג’ל אשר מכיל פלואוריד שיגן על השיניים.

המלצות מטופלים

zvika herzberg
“מרפאה מדהימה באווירה מאד נעימה וביתית , השילוב של מעבדה ומרפאה נותנת תחושה שהכל מנוהל”.

להמלצות נוספות לחצו כאן

טיפול שיננית וניקוי שיניים

האם יש הנחיות מיוחדות לפני טיפול אצל השיננית?

אין צורך בהכנה מוקדמת לפני ההגעה לטיפול אצל שיננית. בביקור הראשון, השיננית תבקש לקבל מידע בנוגע לטיפולים קודמים שהמטופל עבר, על מצב בריאותו הנוכחי, תרופות קבועות שהוא נוטל ואלרגיות ידועות. מטרת התשאול היא להימנע משימוש בחומרים או ביצוע פעולות שיזיקו למטופל. טיפול אצל שיננית אינו דורש ניקוי שיניים אינטנסיבי לפני ההגעה – הקפדה על צחצוח שיניים פעמיים ביום, שטיפה במי פה ושימוש בחוט דנטלי הם שישמרו על היגיינת הפה.

מהו מהלך הטיפול?
הפעולה הראשונה שהשיננית תבצע היא כאמור תשאול המטופל על ההיסטוריה הרפואית של בריאות הפה ובדיקה פיזית שתכלול בחינה של העור סביב ובתוך הפה. השיננית תבדוק את מצב בריאות החניכיים ותוודא כי לא קיים ריקבון או בעיה אחרת שנוצרה שמצריכה טיפול בהיקף גדול יותר. הטיפול של השיננית מתחיל בליטוש בסיסי של השיניים וניקיון של כל הרבדים מאבנית. השלב הבא יהיה הסרת כתמים מהשיניים – ישנן מספר שיטות לבצע ניקוי כתמים מהשיניים כאשר כל מרפאה יכולה להשתמש בטכניקה שונה בהתאם גם למצב השיניים של המטופל. ניקיון בסיסי של כתמים יכול להתבצע באמצעות אוויר דחוס אשר מגיע לאזורים מאוד עמוקים ומאפשר הסרה של הכתמים ביעילות. כאשר מדובר בכתמים יותר מהותיים (נוצרים בדרך כלל אצל אנשים שסובלים באופן כרוני מדלקות חניכיים), השיננית תבצע טיפול יותר עמוק שידרוש הרדמה מקומית. בשלב האחרון, השיננית תמרח חומר ג’יל שמכיל פלואוריד שיגן על השכבה החיצונית של השיניים מפני הופעה של כתמים נוספים.

איך לבחור שיננית?

בחירה נכונה של שינני תבטיח קבלת הטיפול המקצועי ביותר וההדרכה המתאימה לשמירה על היגיינת הפה. על מנת לבחור שיננית יש לבחון מספר פרמטרים:

השכלה – שיננית חייבת לעבור הכשרה ולקבל אישור ממספר מוסדות מורשים בארץ. כשאתם בוחרים שיננית עליכם לוודא שיש לה את ההסמכה לבצע את התהליכים הנדרשים.
נוחות – כשאתם מגיעים למרפאת השיניים על מנת לעבור טיפול אצל שיננית, עליכם להיות רגועים ולשם כך חשוב שתרגישו בנוח. שיננית מוסמכת גם לטפל באנשים אשר חווים חרדה מעצם הידיעה שעליהם להגיע למרפאת שיניים ויש ביכולתה להוריד את מפלס הלחץ של המטופל.
יכולת אבחון – יש לשים לב שהשיננית מציינת בפניה את כל הפרטים שמסרתם ומבצעת הערכה יסודית של מצב הפה והשיניים. שילוב בחינת ההיסטוריה הרפואית עם ממצאי הבדיקה הפיזית יאפשרו לה לקבוע תוכנית טיפול מתאימה. גם אם אין באפשרותה לבצע טיפולים עמוקים ומורכבים כמו רופא שיניים, היא אמורה להיות מסוגלת לאבחן את המצב ולהמליץ על טיפול.
דיוק בזמן הטיפול – הטיפול ששיננתי מעניקה צריכה להיות מדויק והתייעצות שלה עם רופא השיניים טרם מתן הטיפול יכולה לסייע להצלחתו. שיננית מיומנת יכולה לזהות את הבעיה ולטפל בה גם כאשר קיים קושי מבחינה מרחבית לבצע את הטיפול.
הדרכה – אחד מתפקידיה של השיננית הוא כאמור להדריך על האופן שבו יש לשמור על היגיינת השיניים בין אם מדובר בילדים או מבוגרים. עליה להיות מסוגלת להסביר באופן פשוט על הפעולות שיש לבצע והסיבה לכך על מנת לוודא שהמטופלים מבינים את ההוראות ויישמו אותן.
מרפאת שיניים – המרפאה שבה השיננית עובדת גם היא פרמטר שיש לקחת בחשבון . יש לוודא שהמרפאה מצוידת בכל המכשור המתאים לטיפולי שיניים ואף שקיים מכשור למצבי חירום. המרפאה צריכה להיות נקייה וסטרילית על מנת למנוע הופעה של זיהומים או סיבוכים כתוצאה משימוש בכלים לא מחוטאים.

מה שיננית מוסמכת לעשות חוץ מטיפול שיניים?
הסרת כתמים מהשיניים וניקוי בסיסי הם חלק מטיפולים סטנדרטיים ששיננית יכולה לבצע. עם זאת, ישנם הליכים נוספים ששיננית מוסמכת ליישם כמו הקצעת שורשים. מדובר בהליך שאינו מחייב התערבות כירורגית והוא מסייע לטיפול במחלות חניכיים. הליך זה כולל ניקוי עמוק של הפה על מנת והוא מיועד בעיקר עבור אנשים שסובלים מדלקות חניכים כרוניות. רקמת החניכיים הבריאה עוטפת את השיניים כאשר קו החניכיים הוא המקום שבו השן מתחברת לחניכיים בעומק של כשני מילימטרים. כאשר מצטברים חיידקים בחניכיים, יכולים להיווצר דלקת ברקמות. כשמטופל מגיע אל רופא השיניים ומציג תסמינים ברורים של מחלת חניכיים כמו ריח רע מהפה או הצטברות מהותית של אבנית, הוא יכול להמליץ על הקצעת שורשים כטיפול ראשוני במצב. בהתאם למורכבות מצב השיניים של המטופל, יכול להידרש מטיפול אחד ועל מנת להקל על אי נוחות של המטופל, אפשר להשתמש בהרדמה מקומית. ההליך כולל ניקוי רבדים עמוקים של החניכיים, השיניים והשורש מאבנית והצטברות של מזון ורעלים. לאחר מכן, מתבצעת החלקה של האזורים המחוספסים הקיימים על משטחי השורשים וזאת על מנת למנוע הצטברות נוספת של פלאק או אבנית מתחת לקו החניכיים. פעולה זו מאפשרת החלמה מהירה של החניכיים והיצמדות חזקה יותר לשן.

האם יש תופעות לוואי לטיפול אצל השיננית?
טיפול אצל שיננית לא אמור לגרום להופעה של תופעות לוואי. עם זאת, כאשר מדובר במקרים מורכבים יותר, עלולות להופיע תופעות לוואי שייגמרו לתחושת אי נוחות או כאב אצל המטופל. אחת התופעות האפשריות היא רגישות בשיניים. אצל מטופלים שלא ביקרו זמן רב אצל שיננית, השיניים מכוסות ברובד שמוסר בזמן הטיפול ואז השיניים חשופות יותר למזון ואוויר – הרגישות עוברת לרוב לאחר מספר ימים. יכול להופיע כאב למשך מספר ימים בחניכיים בתום הטיפול אצל שיננית ואף דימום שייווצר כאשר מדובר בטיפול ניקוי עמוק. החניכיים יכולות להיות נפוחות בעקבות ניקוי שכבת החיידקים שהצטברה ובמידה ומתפתחת דלקת, יהיה צורך ליטול אנטיביוטיקה. תופעת לוואי נוספת היא היווצרות של פער גדול יותר בין השיניים – רווח מזערי בין השיניים הוא נורמלי אך כאשר מבצעים ניקוי של השיניים ומסירים משקעי מזון וחיידקים, הפעולה עלולה לחשוף רווח בולט יותר. חשוב לזכור, שלאורך הזמן, החניכיים יצמחו וימלאו את הרווחים הללו.

תמונת לפני ואחרי שיננית והלבנת שיניים
לפני ואחרי שיננית והלבנה

האם טיפול שיננית מלבין את השיניים?

שגרת טיפוח השיניים, צחצוח פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי פעם היום יוכלו לשמור על גוון השיניים עם זאת, ישנם גורמים שלא ניתן לשלוט בהם כמו גנטיקה שגורמים ליצירה של כתמים על השיניים. טיפול אצל שיננית כולל כאמור גם ניקוי של השיניים מכתמים שנוצרים לאורך השנים והוא יכול גם לגרום להלבנה במידה מסוימת של השיניים. עם זאת, על מנת להגיע לתוצאה הרצויה של הלבנת שיניים, יש לעבור טיפול המיועד לכך.

האם הטיפול כואב?

הטיפול אצל שיננית אינו גורם לכאב. עם זאת, ישנם מטופלים בעלי רגישות גבוהה לכאב שעלולים לחוש שלא בנוח בזמן הטיפול. עבורם קיימת האפשרות של מריחת ג'ל אלחוש ואף האפשרות של הרדמה מקומית.

האם אפשר לעשות טיפול שיננית בהרדמה? מה לגבי גז צחוק?

השימוש בהרדמה כללית הוא אפשרי בתחום רפואת השיניים. כאשר המטופל תחת הרדמה כללית הוא אינו חש תחושת כאב או חרדה. לא נהוג להשתמש בהרדמה כללית בטיפול אצל שיננית כיוון שהיא מיועדת למקרים מורכבים יותר של טיפולים שיניים כמו השתלות או עבור מטופלים שזקוקים לטיפול אך סובלים מפחד מרופאי . מרפאות שיניים קיצונית. במידה והמטופל עדיין מרגיש חרדה וחשש מביקור אצל שיננית, ניתן להשתמש בגז צחוק שיפחית את רמת החרדה אך יאפשר למטופל עדיין להיות בהכרה.