השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

כל המידע על עקירת שן בינה

עקירת שן בינה היא הליך נפוץ מאוד ברפואת השיניים – הבעיה בשיני בינה היא לא עצם קיומן אלא הדרך בה הן נוטות להתפתח. עבור חלק מהאנשים, שיני הבינה יצמחו במנח ישר ותקין ולא יפריעו ליתר השיניים. אך עבור האחרים, שיני הבינה יבקעו במנח לא תקין, לא ישר או לא יבקעו בכלל ישארו כלועות בתוך עצם הלסת. כמו כן, שן בינה יכולה לבקוע חלקית ולהישאר חצי מכוסה על ידי החניכיים. אם ניקח בחשבון גם את העובדה שהן ממוקמות אחרונות בשורת השיניים וקשה מאוד לצחצח אותן כמו שצריך הרי שמדובר במתכון בטוח לצרות.

שיני ביני נוטות לסבול מעששת, עשויות ללחוץ על שיניים סמוכות ולגרום לתזוזה שלהן למנח לא טבעי, להפריע ליישור שיניים אורתודנטי ועוד. כאשר שן בינה מפריעה או חולה הרופא ימליץ לעקור אותה ויפה שעה אחת קודם כדי למנוע בעיות נוספות.

מה ההבדל ביו עקירה רגילה של שן בינה לעקירת שן בינה כלואה?

ההבדל נעוץ באופי העקירה – שן בינה “רגילה” שבקעה ממקומה לחלוטין והכותרת שלה שלמה אפשר לעקור פחות או יותר כמו כל שן. הרופא ירדים את המקום, יחזיק את השן בחוזקה עם צבת וימשוך אותה החוצה. לפעמים יהיה צורך בחיתוך השן להוצאה קלה יותר מכיוון שהמיקום שלה מקשה על הגישה לשן. כל התהליך כולו נמשך 15 דקות עד 40 דקות בדרך כלל.

עקירת שן בינה כלואה עם זאת היא הליך כירורגי לכל דבר המבוצע על ידי כירורג דנטלי. מכיוון ששן הבינה נמצאת בתוך הלסת יש צורך לחשוף אותה. על הרופא לבצע חתך בחניכיים ולשלוף את השן הכלואה בחלקים. לאחר מכן הכירורג תופר את החלל שנוצר בתפרים מסיסים. מדובר בפרוצדורה ארוכה יותר ומורכבת לביצוע שדורשת תכנון קפדני ומיומנות גבוהה.

איך ארגיש אחרי עקירת שן בינה? האם יש תופעות לוואי?

עקירת שן בכלל ועקירת שן בינה בפרט אינו הליך נעים לכל הדעות. עם זאת, עקירה נחשבת לפעולה שגרתית ברפואת השיניים שלא כולל תופעות לוואי ארוכות טווח וההחלמה הראשונית ממנה קצרה. מרבית האנשים חוזרים לשגרה כבר לאחר יום-יומיים.

בשעתיים הראשונות – לחומרי ההרדמה לוקח כשעתיים עד שש שעות להתפוגג לחלוטין. עד אז לא תרגישו דבר למעט תחושת נימול בצד בו בוצעה ההרדמה. ייתכן שתתקשו לפתוח את הפה, לשתות ולדבר. תופעות אלו טבעיות לחלוטין ויחלפו מעצמן לאחר שההרדמה תפוג.

ב-24 השעות הראשונות – לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה, מרבית המטופלים חשים אי נוחות וכאב. זה הזמן להיעזר במשככי כאבים ללא מרשם או לבקש מהרופא תרופה חזקה יותר במידת הצורך. בשלב זה תיתכן נפיחות, אדמומיות ושטף דם קל (סימן כחול) בלחי בצד בו בוצעה העקירה. מומלץ להשתמש בקומפרסים קרים ל-15 דקות לסירוגין כדי להקל על אי הנוחות. השתדלו לנוח, לא לעשות מאמץ גופני אפילו קל (כמו להרים ילד קטן או סיר כבד למשל) ותנו לעצמכם זמן להחלים ולהתאושש בקצב שלכם.

שבוע לאחר העקירה – במידה ומדובר בעקירה רגילה, לאחר כיומיים-שלושה כבר לא תחושו כאב ואי נוחות. לעקירה כירורגית לוקח כחמישה ימים עד שבוע להחלים. ניתן ורצוי להשתמש במשככי כאבים וקומפרסים עד להחלמה מלאה.

מרבית עקירות השיניים עוברות ללא סיבוכים מיוחדים אך במידה ואתם חשים שמשהו לא כשורה, אם ישנו דימום מוגבר מהאזור, אם היעדר התחושה לא מתפוגג לאחר כמה ימים או אם חום הגוף עולה לפתע אל תהססו ליצור קשר עם רופא השיניים לבחינת הבעיה.

האם יש הנחיות מיוחדות אחרי עקירת שן בינה?


כדי לתמוך בתהליך ההחלמה לאחר עקירת שן בינה ולשמור על האזור נקי מזיהומים חשוב מאוד לפעול על פי הנחיות הרופא, ההנחיות כוללות:
• אין לצחצח שיניים או לשטוף את האזור במים במשך 24 שעות.
• לאחר מכן יש לשטוף במי מלח או שטיפה שהרופא יספק לכם למשך שבוע. בחמשת הימים הראשונים יש לצחצח שיניים כרגיל אך לדלג על מקום העקירה.
• אין לירוק ב-24 השעות הראשונות, להשתמש בקשית או לשתות משקאות חמים, מוגזים או אלכוהוליים מחשש לפגיעה בקריש הדם שנוצר לאחר הסרת השן.
• אין לעשן כלל לפחות שבוע לאחר העקירה מחשש לסיבוכים ותסמונת המכתשית היבשה (גורמת לכאב עז).
• במשך חמישה עד שבעה ימים יש לאכול רק מזונות קרים או פושרים ורכים כמו יוגורט, פירה רך ופושר, גלידה וכד’. אין צורך לצום ביום העקירה, חשוב לאכול ולשתות מים רק בזהירות ולפי ההנחיות.
• מומלץ להמשיך עם קומפרסים קרים עד לירידת הנפיחות, ניתן גם להניח קוביית קרח על אזור העקירה מספר פעמים ביום.

עקירת שן בינה

כמה עולה עקירת שן בינה?

כאשר מדובר על עקירת שן בינה מחיר הטיפול תלוי מאוד בסוג ההליך – אם מדובר בעקירה פשוטה יחסית המחיר ההתחלתי יכול להגיע למאות שקלים במרפאות פרטיות. ככל שהעקירה דורשת מיומנות גבוהה יותר מהרופא, זמן טיפול ארוך יותר ונחשבת למורכבת יותר כך מחירה יעלה ויכול להגיע גם אלפי שקלים אם מדובר על עקירה כירורגית למשל. חשוב לזכור שעקירת שן בינה חייבת להתבצע תוך משנה זהירות כדי למנוע פגיעה עצבית ולכן ישנה חשיבות מכרעת לבחירת רופא שיניים מנוסה העובד במרפאת שיניים עם ציוד חדיש ומודרני ובשיטות עבודה מתקדמות.

האם יש צורך בשחזור שן בינה שנעקרה?

כאשר עוקרים שן, רופא השיניים ימליץ על השתלת שן מלאכותית במקומה כדי לשמר את יכולות הלעיסה, לשמור על בריאות עצם הלסת ושלמות קשת השיניים. אך מכיוון ששיני הבינה לא משתתפות באופן פעיל בלעיסה בדרך כלל ואין חשש לפגיעה ביתר השיניים או בעצם הלסת כאשר הן חסרות אין כל צורך לשחזר אותן

ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...