השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

השלמת שן שבורה

במקרים מסוימים שן שבורה או סדוקה נראית לעין, לפעמים מרגישים את השבירה (למשל בעקבות נגיסה במשהו קשה במיוחד), אחרי קבלת חבלה חזקה בשיניים או נפילה. אבל, לפעמים השבר או הסדק נסתר מהעין ואי אפשר לראות אותו או אפילו להרגיש אותו באמצעות הלשון או במישוש. ישנם מטופלים שמגלים את השבר רק בבדיקה במרפאת השיניים, ואפילו רק אחרי שהרופא עושה צילומי הדמיה. במקרים אחרים, תסמינים כמו רגישות לחום או קור, כאבים או נפיחות, אי נחות בלעיסה או אדמומיות מרמזים על קיומו של שבר בשן. כמובן שאם עברתם חבלה כלשהי באזור הפה והלסת, אם נפלתם, הייתם מעורבים בתאונה וכדומה, כדאי להגיע למרפאת השיניים ולו כדי לוודא שאין פגיעה בשיניים או בלסת. איך משלימים שן שבורה? האם תמיד אפשר להציל שן שנסדקה או נשברה ומה החשיבות של הגעה מהירה למרפאת השיניים?

איך משלימים שן שבורה?

למרבה המזל, לרפואת השיניים המודרנית יש לא מעט פתרונות לשן שבורה, חלקם מהירים מאוד וכולם מחזיקים מעמד למשך שנים, אסתטיים ופונקציונאליים. אלו כוללים למשל:

השלמת שן שבורה עם ציפוי קומפוזיט

קומפוזיט, או חומר מרוכב הוא תערובת של שרף סינטטי המשמשת ברפואת השיניים למגוון מטרות. אחת מהן היא השלמת שיניים שבורות. בעזרת החומר, הרופא “מפסל” את החלק החסר בשן ומחזק אותו אל השן הטבעית. היתרון הגדול של שימוש בקומפוזיט היא מהירות וקלות התהליך ולכן הוא מתאים במיוחד למי שזקוק להשלמת שן קדמית במהרה (למשל לפני אירוע חשוב, לקראת נסיעה שלא ניתן לדחות וכדומה). כמו כן, מדובר על תהליך שאינו יקר ובהחלט שווה לכל כיס. החיסרון הוא שכמו השיניים הטבעיות שלנו, קומפוזיט סופג צבע ממזון ולכן נדרש פוליש אחת לשנה כדי להחזיר לו את הלובן המקורי שלו. בנוסף, בשיטה זו ניתן לתקן רק שיניים שלא נושאות בעומסים כבדים.

ציפוי חרסינה להשלמת שן שבורה

ציפוי חרסינה לשיניים מכסה את השן בשכבה דקיקה (כ-2 מ”מ, כמו עדשת מגע) של חרסינה. הציפוי יכול בין השאר לשמש כדרך להשלים שן שבורה. בשיטה זו אפשר לשחזר שן שנשברה או נסדקה קלות. התהליך כולל שתי פגישות, האחת למדידה והשנייה להתאמה והדבקה של הציפוי. היתרון של ציפוי חרסינה הוא העמידות הגבוהה שלה למשך שנים והעובדה שהיא לא סופחת צבע ממזון. החיסרון הוא מחיר גבוה מקומפוזיט.

כתר על שן שבורה

בשיניים אחוריות ובמקרים מורכבים מעט, כתר הוא אופציה מצוינת לתיקון שן שבורה. השלמת שן שבורה עם כתר תעשה תחילה על ידי טיפול בשן וסתימה או השלמה בחומר אחר. לאחר מכן, מונח כתר על גבי השחזור. החמר ממנו עשוי הכתר, איכותו וצורתו נקבעים על ידי רופא השיניים בעיקר לפי מיקום השן (למשל שן טוחנת חייבת חומר חזק ועמיד יותר משן קדמית).

האם חייבים להגיע מיד לרופא השיניים?

הזמן הטוב ביותר להשלמת שן שבורה הוא סמוך ככל האפשר לרגע השבירה. אם אין תסמינים כלשהם אפשר להמתין כשבוע ימים עד להגעה למרפאת השיניים. אם מופיע כאב, נפיחות, רגישות וכדומה חשוב להגיע מהר ככל האפשר לרופא השיניים לאבחון וטיפול. במידה ועברתם תאונה או קיבלתם מכה חזקה ואינם מצליחים לסגור את השיניים כראוי, יש כאבים או נפיחות בלסת או דבר מה אחר שאינו כשורה יש לגשת להערכה רפואית מיד. 

השלמת שן שבורה

האם תמיד אפשר להציל שן שבורה?

למרבה הצער, לא כל שן שבורה ניתנת להצלה ולפעמים הנזק גדול מידי. במקרים אלו, רופא השיניים ימליץ על עקירת השן והחלפה שלה בגשר, שתל או אמצעי שיקומי אחר. כמובן שככל שנקדים להגיע אל מרפאת השיניים, הסיכוי להציל שן עם סדק או שבר גדול יותר. אם נמתין זמן רב מידי, חיידקים מזיקים יכולים לחדור לעומק השן דרך הסדק או השבר ולגרום לנזק, לעיתים בלתי הפיך. במרבית המקרים של סדק או שבר קל, מספיק להגיע לרופא השיניים באותו השבוע כדי לסגור את החלל שנוצר ולמנוע הרס נוסף של השן. במקרים מורכבים יותר, ייתכן שהיה צורך בטיפול שורש וכתר. כאמור, עקירת שן היא מוצא אחרון ויש לא מעט פתרונות שרופא השיניים יכול להציע. שן שבורה ניתנת להצלה בדרך כלל, היא יכולה להמשיך לתפקד למשך שנים רבות לאחר שחזור וטיפול ללא כל בעיות נוספות.

ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...