4 יתרונות בהקצעת שורשים אצל רופא שיניים על פני שיננית

דלקות חניכיים נפוצות מאוד בקרב כל שכבות הגיל, החל מגיל הנעורים ועד גיל הזהב – מרביתנו נסבול בשלב כלשהו מדלקת חניכיים קלה. אך אחוז מסוים מאתנו יפתח דלקת חמורה יותר ואפילו כרונית. כאשר דלקת החניכיים הופכת למורכבת מכדי לטפל בניקוי שיניים פשוט אצל השיננית ייתכן שהרופא ימליץ על הליך מורכב יותר – הקצעת שורשים. מה זה הקצעת שורשים? מה ההבדל בין הקצעת שורשים לבין ניקוי שיניים “רגיל”?, מי מוסמך לבצע את ההליך ולמה מומלץ לעשות אותו דווקא אצל רופא השיניים?

מה זה הקצעת שורשים?

Scaling and Root Planning – הקצעת שורשים, היא הליך שמבוצע כחלק מטיפול במחלת חניכיים מתקדמת. מחלת חניכיים מתרחשת כאשר חיידקים מזיקים חודרים לעומק החניכיים ולעצמות הלסת וגורמים ליצירת שקעים, מעיין כיסים, בין העצם לבין רקמת החניכיים. התוצאה היא כיסי דלקת עמוקים המגיעים עד לשורשי השיניים. במהלך הקצעת שורשים, מסלקים את הדלקת על ידי ניקוי עמוק של האזור בין החניכיים לבין השן. ההליך מבוצע במספר פגישות, בין 2 ל-4 כאשר בכל פגישה מתמקדים בחלק אחר של חלל הפה. הקצעת שורשים נעשית בהרדמה מקומית בזריקה בדומה לטיפולי שיניים אחרים שעלולים לגרום לחוסר נוחות או כאב למטופל. ההליך הוא חלק מתכנית טיפולית נרחבת למיגור דלקת חניכיים מתקדמת ו/או כרונית.

מה ההבדל בין ניקוי אבן להקצעת שורשים?

ניקוי אבן או הסרת אבנית, הוא הליך שחשוב מאוד לבצע אחת לחצי שנה לכל אחד החל מגיל ההתבגרות. ניקוי שיניים מבוצע על ידי השיננית תוך שימוש בכלים דנטליים שונים. השיננית מנקה היטב את השיניים ומבריקה אותן, מסירה שאריות מזון ופלאק. ההליך כולו נמשך כחצי שעה, נחשב לפשוט וללא כל תופעות לוואי מיוחדות או סיכונים כלשהם, נעשה ללא הרדמה כלל ואינו כואב.

לאומת ניקוי שיניים הקצעת שורשים נחשבת להליך מורכב יותר. מכיוון שחלק מהטיפול כולל ניקוי עמוק של כיסי חניכיים הוא מבוצע בהרדמה מקומית. הניקוי נעשה על ידי שימוש בכלים דנטליים מתקדמים וציוד רפואי ייעודי למטרה זו. הקצעת שורשים דורשת ידע וניסיון, מיומנות ספציפית ויכולת תפעול גבוהה מאוד של הציוד הדנטלי.

מי מוסמך לבצע הקצעת שורשים?

תפקידה של השיננית הוא לא רק לבצע ניקוי שיניים היא יכולה גם להניח פלואוריד לשמירה על בריאות השן, להסיר תפרים לאחר ניתוח ולבצע פעולות נוספות הנופלות תחת הגדרת תפקידה ולהן היא מוסמכת. ישנן שינניות שעושות גם הקצעת שורשים (במידה ולימודיהן כללו את ההכשרה המתאימה).

רופאי שיניים כלליים גם הם מוסמכים לבצע בנוסף למגוון טיפולי השיניים, גם הקצעת שורשים. הקצעת שורשים היא חלק מתכנית הלימודים וההכשרה של כל רופאי השיניים ונחשבת לטיפול בסיסי שעל רופא שיניים לדעת לבצע. בנוסף, גם פריודונטים, מומחים למחלות חניכיים, מבצעים הקצעות שורשים כחלק מתכנית טיפול בדלקות חניכיים כרוניות וחמורות.

יתרונות טיפול הקצעת שורשים אצל רופא שיניים

מומחיות וניסיון

הקצעת שורשים נחשבת להליך חצי ניתוחי, כלומר, לא מדובר בניתוח של ממש מכיוון שאין חיתוך רקמות בהקצעת שורשים אך ישנו ניקוי עמוק מאוד, ניתן לומר צעד אחד לפני ניתוח חניכיים. לכן, למרות ששינניות מוסמכות לעשות הקצעת שורשים מומלץ לבצע את ההליך אצל רופא השיניים. מידת הניסיון בהליכים מורכבים בחלל הפה גדולה יותר בקרב רופאי שיניים באופן טבעי – זו היא עבודתם. לביצוע הקצעת שורשים מוצלחת וללא תופעות לוואי ארוכות טווח נדרש ידע ומומחיות, ניסיון במניפולציה של ציוד דנטלי עדין בחלל הפה ויכולת לבצע פרוצדורות מורכבות. כל אלו הם נחלתם הבלעדית של רופאי השיניים.

הרדמה

הקצעת שורשים היא אמנם לא ניתוח אך ההמלצה היא לא לעשות את ההליך ללא הרדמה מקומית. רק רופא שיניים מוסמך לעשות הרדמה מכל סוג. אין בשום פנים ואופן להסכים לביצוע זריקת הרדמה על ידי כל גורם שאינו מוסמך לכל באופן ברור ומפורש. לכן, אחד היתרונות הגדולים שבלעשות כל הליך אצל רופא הוא העובדה שהוא מוסמך לבצע הרדמה.

הקצעת שורשים אצל רופא שיניים

רצף טיפולי

מי שסובל ממחלת חניכיים, במיוחד כרונית ו/או מתקדמת עשוי לגלות שהוא זקוק למספר טיפולים מעבר להקצעת שורשים. נוכחותה של דלקת החניכיים מרמזת לא פעם על בעיות אחרות בחלל הפה כמו עששת, נגעים שונים, נסיגת חניכיים ועוד. עבור מטופל הזקוק למספר טיפולים שונים, ישנה חשיבות בשמירה על רצף טיפולי אצל אותו גורם. אין ספק שמדובר ביתרון גדול לכך שרופא שיניים יכול לבצע הקצעת שורשים כחלק מתכנית הטיפול לשיקום השיניים וחלל הפה. כאשר אנו בוחרים ברופא אחד שיעשה את כל מהלך השיקום אנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שהדברים נעשים בקצב המתאים ביותר, שההחלמה שלמה לפני שממשיכים לשלב הבא ושיש מי שינהל את התכנית השיקומית מתחילתה ועד סופה. בנוסף, נוח הרבה יותר להגיע אל מרפאה אחת ולאותו הרופא מאשר למספר מקומות שונים ולהתמודד עם קביעת תורים, תשלומים ו”התעסקות” מול כמה גורמים.

טיפולי המשך ומעקב

רופא השיניים הוא הגורם המוסמך לאבחן ולטפל בכל קשת הבעיות בחלל הפה והשיניים שלנו. הוא זה שמבצע את כל הטיפולים הנדרשים לנו, הוא הגורם המוסמך למעקב על החלמה והתקדמות הטיפול והוא הגורם היחיד שיכול להמליץ על טיפולי המשך וגם לבצע אותם. שיננית אמנם יכולה להתריע על בעיה ולתמוך בטיפול שהרופא מבצע אך בסופו של יום – הרופא הוא הסמכות המקצועית. בהקשר של הקצעת שורשים, ישנה חשיבות מכרעת למעקב צמוד הן בין טיפולים והן לאחר סיום הטיפולים. על הרופא לזהות אזורים בעייתיים בזמן ולטפל בהם, להיות ערני לשינויים בחלל הפה ולדעת להציע טיפולי המשך במידה והם נחוצים. כל אלו הם חלק מהשירות שרופא שיניים מעניק למטופליו.