רפואה דחופה לילדים

ביקור אצל רופא השיניים עם ילד צעיר לא חייבת להיות חוויה מאתגרת כלל וכלל, גם לא במצב חירום. לילדים יכולת מופלאה לראות את החיובי בכל מצב, אפילו כשהם אלו שזקוקים לעזרה וטיפול. בחירת מרפאת שיניים חירום עם ניסיון בטיפול בילדים בכל הגילאים תבטיח לנו ביקור נעים, מהיר ואפקטיבי ללא משקעים שליליים לילד (או לנו, ההורים). מתי כדאי להגיע באופן מידי למרפאת השיניים? האם כל מכה באזור הפה מחייבת ביקור חירום? איך נוכל להקל על הילד בזמן ביקור חירום במרפאה? תשובות לשאלות אלו ונוספות אודות רפואת שיניים דחופה לילדים במאמר שלפניכם.

באילו מקרים יש להגיע לרופא השיניים באופן דחוף?

• נפילה או מכה – המקרה הנפוץ ביותר בילדים הוא ככל הנראה חבלה בעקבות נפילה או מכה חזקה. שיני חלב יכולות ליפול  לאחר שהילד נפל וקיבל מכה באזור הלסת, גם שו קבועה עשויה להיסדק או להישבר ולפעמים אפילו  לצאתך לחלוטין ממקומה.
  • פצע באזור הפה – ילד שנפל ונפצע באזור הפה, במיוחד פצע פנימי חשוב שיראה גם רופא שיניים כדי לשלול חבלה לשיניים.
  • כתר או סתימה שנפלו – בדרך כלל אפשר להמתין יום-יומיים אם סתימה או כתר שנפלו לפני הגעה למרפאה אך בכל זאת כדאי ליצור קשר עם הרופא לקבלת תור דחוף ולא להמתין יותר מידי.
  • כאב שיניים – ילד שסובל מכאב שיניים ככל הנראה סובל מעששת במצב מתקדם וזקוק לטיפול, ראשית לשיכוך הכאב ושנית לבדיקה של השן הבעייתית.
  • פצע בחלל הפה – רופאי שיניים מתמחים לא רק באבחון וטיפול של השיניים עצמן אלא גם החניכיים וחלל הפה באופן כללי. ילדים שסובלים מאפטות, נגעים בחלל הפה ופצעים עשויים לסבול מכאב ואי נוחות רבה. לעיתים, עד למצב חירום של ממש. במקרה כזה חשוב להגיע אל המרפאה לקבלת טיפול חירום והמשך מעקב.

האם כל חבלה באזור הפה מחייבת הגעה מידית למרפאת השיניים?

ילדים נופלים ונחבלים כל הזמן, ולרוב אין כל צורך לראות רופא – כל מה שנדרש הוא פלסטר קטן ונשיקה מאימא והילד יכול להמשיך בשגרת יומו.

אבל, כשמדובר במכה באזור הפה, במיוחד אם הילד נפל קדימה על הלסת, חשוב מאוד להגיע למרפאת השיניים כדי לוודא שאין חבלה בשן אחת או יותר. לעיתים, גם אם לא נראה פצע או דימום, שן יכולה להתנדנד מעט ולנוע ממקומה, להיסדק או אפילו להישבר לחלוטין מבלי שהילד ישים לב. אם הילד לא יתלונן על כאב (באופן מפתיע, די נפוץ) אנו עשויים לצאת מנקודת הנחה שאין כל נזק לשיניים כאשר האמת היא שישנו נזק שהילד לא מרגיש בו ואנחנו לא מצליחים לראות בעין בלתי מקצועית.

הסכנה כאן היא כמובן בטווח הארוך. שן שבורה או סדוקה תסבול מעששת יותר משיניים שלמות בשל הפתח שנוצר בה, יהיה קשה מאוד לנקות אותה כמו שצריך ואם היא זזה ממקומה חלקיקי שן עלולים להיבלע ולגרום לבעיות פנימיות ואפילו חנק בפעוטות קטנים מאוד. לכן, בכל מצב בו ילדכם נחבל באזור הלסת, חשוב מאוד להגיע אל מרפאת שיניים חירום לבדיקה.

אם מדובר במקרה חירום, למה לא לגשת למיון ילדים?

חדר המיון הוא אכן הכתובת לכל מקרה חירום רפואי, אך לא רבים יודעים שבחדרי מיון אין רופאי שיניים כלל. מי שמגיע אל חדר המיון עם כאבי שיניים יקבל טיפול במשככי כאבים וישלח לרופא שיניים לאחר השחרור. בבתי חולים וחדרי מיון ישנם אמנם מנתחי פה ולסת אך תפקידם הוא להגיע כאשר מדובר בצורך כירורגי בעקבות חבלה או תאונה. הם אינם מטפלים במקרי חירום בתחום השיניים. לכן, הכתובת היחידה במצב חירום שיניים היא מרפאת שיניים.

האם טיפול החירום יספיק או שיש לחזור למרפאה לטיפולים נוספים?

התשובה תלויה כמובן בסוג הטיפול. כשמדובר בילדים צעירים, מרבית מקרי החירום ניתנים לפתרון מידי מכיוון שילדים בדרך כלל לא סובלים מבעיות שיניים מורכבות מלכתחילה. אם הילד סובל מכאבי שיניים לאומת זאת, סביר להניח שידרשו טיפולי המשך שכן כנראה מדובר בעששת. עששת שגורמת לכאבים משמעה דלקת שיש לטפל בה ראשית על ידי טיפול אנטיביוטי ורק לאחר מכן לחזור למרפאת השיניים. כמובן שרופא השיניים יסביר להורים את מהלך הטיפולים המתוכנן, את הסיבות לחזרה למרפאה ויחד איתם יקבעו פגישות ההמשך.

האם אפשר להגיע לכל מרפאת שיניים לטיפול חירום בילדים?

באופן עקרוני כל רופא שיניים יכול לטפל גם בילדים. עם זאת, לא לכל רופא שיניים יש ניסיון בטיפול בילדים בגילאים שונים, ידע וכישורים לטיפול בבעיות שיניים המאפיינות ילדים צעירים וכמובן – גישה לילדים, סבלנות, היכולת להשרות ביטחון ורוגע. במיוחד במצב חירום, הבחירה ברופא השיניים הנכון לילדכם יכולה להיות ההבדל בין ביקור טראומטי של ממש לילד (וגם להורה) לבין ביקור נעים באווירה רגועה (כן, כן, גם במצבי חירום זה לחלוטין אפשרי). רופאת שיניים לילדים עם ניסיון בטיפולי חירום תוכל להרגיע את הילד (ואת ההורים), להשיג שיתוף פעולה מצדו ולהבטיח את הצלחת הטיפול ביד מקצועית.

רפואת שיניים דחופה לילדים

איך להקל על ילדים בזמן ביקור חירום במרפאת השיניים?

ביקור אצל רופא, כל רופא, יכולה להיות חוויה מלחיצה עבור ילדים, במיוחד אם מדובר במצב חירום בו הילד סובל מכאב או אי נוחות. השלב הראשון במטרה להקל על הילד הוא לנסות להישאר כמה שיותר רגועים, להציג לילד את המצב בכמה מילים פשוטות בהתאם לגילו ובאופן חיובי. חשוב להימנע ממשפטים כמו: “זה לא יכאב”, “הרופא לא יפגע בך” , “אני אוודא שזה לא יכאב” וכדומה. הילדים לא יודעים לקשר בין ביקור אצל רופא לבין תחושות אי נוחות וכאב וכדאי לא לעשות את ההקשר הזה עבורם. הסבירו לילד שאנחנו הולכים לבקר במרפאת השיניים כדי לבדוק את השיניים, שרופא השיניים הוא חבר של פיית השיניים והציגו את כל הביקור כחוויה מלהיבה וחיובית ככל האפשר. את יתר ההסברים השאירו לרופא שיודע בדיוק מה לומר לילדים כדי להרגיע אותם ולהשיג שיתוף פעולה.