השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

ריח רע מהפה

מהן הסיבות לריח רע מהפה?

באשת פה או הליטוזיס בשפה המקצועית, היא מצב כרוני של ריח רע מהפה. מדובר בתופעה מאוד לא נעימה לסובלים ממנה הן מבחינה אישית והן חברתית. אך מעבר לתחושה המעיקה של ריח (ופעמים רבות גם טעם) רע מהפה לעיתים מדובר על תסמין של בעיה רפואית-דנטלית. החדשות הטובות הן שהסיבות לריח רע מהפה ידועות ומוכרות לרופאי השיניים ועבור מרבית המטופלים ישנם פתרונות מצוינים לבעיה.

1. היגיינת פה

הגורם העיקרי לריח רע מהפה הוא ללא ספק היגיינת הפה שלנו. בתוך חלל הפה, בחיבור בין החניכיים לשיניים שלנו ועל גבי הלשון חיים חיידקים מסוגים רבים ושונים. מרביתם אינם מזיקים כלל והם חלק מהפלורה של חלל הפה האנושי. אך בין אוכלוסיית החיידקים “הטובים” קיימים גם חיידקים שללא בקרה, עלולים להזיק לשיניים שלנו ולגרום לעששת. אחד מהתסמינים הבולטים של עששת היא ריח רע מהפה. חיידקים אלו אחראיים לריקבון שיניים, מחלות חניכיים, נסיגת חניכיים ומגוון בעיות נוספות. כאשר החיידקים מצליחים להתרבות ולהגיע לעומק שורשי השן הם עשויים לגרום למורסות, לזיהום מוגבר, לנפיחות, כאב ודימום. הדרך הטובה ביותר להישמר מפניהם היא על ידי הקפדה על היגיינת פה – צחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי או קיסם שיניים דנטלי, הגעה לטיפול שיננית אחת לחצי שנה לפחות וביקורות סדירות במרפאת השיניים.

2. מחלות ותרופות

גורם נוסף לריח רע מהפה הוא מחלות בדרכי הנשימה, מערכת העיכול מצבים סיסטמטיים מסוימים . הסיבה הנפוצה ביותר בקטגוריה זו היא ככל הנראה סינוסיטיס – דלקת של מערות האף הגורמת בין השאר לריח אופייני של זיהום מן הפה. מחלות אחרות של דרכי הנשימה, זיהום חיידקי בשקדים או בגרון עשויים גם הם להוות סיבה לריח לא נעים מן הפה. בנוסף למחלות של דרכי הנשימה, גם בעיות עיכול יכולות להיות גורם לבאשת פה. בעיות כגון ריפלוקס, הליקובקטר פילורי ומצבים הגורמים להקאות מרובות יגרמו גם הם לריח אופייני מן הפה. ריח רע מהפה יכול להצביע במקרים מסוימים על הופעתה של סוכרת, בעיות לחץ דם ואפילו סוגים מסוימים של סרטן (אם כי האחרון נדיר מאוד). נטילת תרופות מסוימות (בעיקר כאלו שבתופעות הלוואי שלהן נכלל יובש בפה), כימותרפיה, תרופות הרגעה, תרופות לטיפול בבעיות לחץ דם ותרופות אחרות שתהליך העיכול שלהן משחרר כימיקלים בעלי ריח לא נעים לחלל הקיבה עלולות גם הן לתרום להופעתה של באשת פה.

3. עישון ומוצרי טבק

עישון סיגריות ומוצרי טבק אחרים גורם לריח רע מהפה באופן ישיר ועקיף. עצם הריח של הטבק לאחר העישון כבר משפיע לרעה על רעננות הבל הפה שלנו. ישנם מוצרי טבק שכוללים מיני חומרי ריח נוספים (מנטול, וניל וכדומה) שמטרתם למסך את הריח הטבעי של העישון אך למצער, גם אלו לא מספיקים כדי למנוע את ריחו של הטבק. דרך נוספת בה עישון משפיע על ריח הפה הוא בגרימת נזקים בחלל הפה ולמערכת הלסת-שן. עישון משבש את פעולת כלי הדם הזעירים בחניכיים, מהווה גורם סיכון משמעותי מאוד לעששת, מחלות חניכיים, נסיגת חניכיים ואפילו סרטן הפה. כל אלו מתאפיינים בין השאר בריח רע מן הפה. אך מה לגבי מוצרי אידוי? בשנים אחרונות נפוצו מכשירי אידוי שלא כוללים טבק. אלו מפורסמים כאלטרנטיבה בלתי מזיקה לעישון. נראה כי מוצרים אלו משפיעים פחות באופן ישיר על ריח הפה (אין להם ריח של טבק) אך ההשפעה העקיפה דומה אם לא זהה. ההמלצה היא כמובן להימנע הן משימוש במכשירים אלו והן מעישון מוצרי טבק לשמירה על בריאות השיניים, חלל הפה והימנעות מריח רע מן הפה.

4. תזונה לקויה

התזונה שלנו משפיעה על כל מערכות הגוף כולל באופן בלתי נמנע – מערכת העיכול. צריכה מרובה של אלכוהול, מזונות חומציים, שום ובצל ותבלינים חריפים, קפה בכמויות גדולות וצריכה מוגברת של סוכרים עלולים לגרום לריח רע מן הפה. כמו כן, קיטוזיס – מצב מטבולי הנגרם כתוצאה מצריכה גבוהה של שומן וצריכה מועטה של פחמימות וחלבונים גורם לריח חמוץ מן הפה. ריח רע מהפה יכול להגרם גם בשל שתייה מים לא מספקת. בנוסף, צריכה גבוהה של מזונות עתירי פחמימות וסוכרים, שתייה ממותקת (בעיקר בחומציות גבוהה) משפיעה לרעה על בריאות השיניים על ידי אספקת מזון קל וזמין לחיידקים מזיקים. שמירה על תזונה מאוזנת ובריאה תעזור לא רק לתמוך בבריאות הכללית שלנו אלא גם תוריד את הסיכוי לסבול מריח רע מהפה.

ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...