השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

סתימה בשן – כל מה שצריך לדעת

עששת היא הגורם מס’ 1 לבעיות דנטליות, להרס שיניים וחורים בשיניים. רופאי השיניים נלחמים בעששת מיום היוסדה של רפואת השיניים המודרנית וככל הנראה גם מאות ואלפי שנים לפני ברפואה העממית על כל גווניה. למרבה המזל, בימינו הטיפול לשחזור שן שנפגעה מעששת פשוט וקל ולמעשה מרביתנו מכירים אותו היטב – סתימה.

מה היא סתימה?

סתימה או שחזור שן, הוא תהליך בו עששת מנוקה מתוך שן שנפגעה ממנה והחומר הטבעי והנגוע בחיידקים מוחלף בחומר מלאכותי כמו אמלגם או חומר מרוכב. סתימה היא הדרך היעילה ביותר לעצור עששת ולשקם את השן.

איך הרופא עושה סתימה בשן?

המהות של טיפול בעששת הוא סילוקה מהשן. למטרה זו הרופא ישתמש במכשור דנטלי חשמלי להסרת העששת מתוך השן עצמה. הרופא ינקה את כל החלקים של השן שנפגעו עד שהוא מרוצה שאכן לא נותרו כל סימני עששת בפנים השן. הרופא כמובן יסיר את החלק המינימלי ביותר של השן הטבעית ככל הניתן. לאחר הסרת העששת מהשן הרופא יכין את האזור לסתימה על ידי שיוף עדין ואיטי יותר. בסופו של התהליך החומר המרכיב את הסתימה מוחדר אל תוך השן והרופא מעצב אותו עד לשחזור השן במלואה. כעת הרופא יוודא שהשן מתאימה לאלו שמעליה והיא לא שורטת את הלשון או השפתיים. לאחר שהרופא מרוצה מן התוצאה והסתימה “יושבת” בצורה נוחה הטיפול הסתיים.

האם סתימה נעשית תחת הרדמה?

בדרך כלל רופאי שיניים מציעים למטופלים זריקה מאלחשת לפני ביצוע סתימה למרות שלמעשה, אין מגע עם רקמות רכות אלא רק עם חומר השן שלא כולל עצבים בזמן ביצוע סתימה. למרות זאת, כדי למנוע כל חשש לכאב בזמן ההליך, אכן מקובל לעבור אותו תחת השפעה של אלחוש מקומי. בדרך כלל האלחוש הוא לידוקאין, חומר שמשמש להרדמת האזור באופן זמני והוא נפוץ מאוד למטרה זו ברפואה. לידוקאין גם נמצא בטוח לשימוש בנשים בהריון בזמן טיפולי שיניים.

מה ההבדל בין סתימות אמלגם לסתימות לבנות?

עיקר ההבדל הוא בחומר ממנו הסתימה עשויה. בעוד שסתימות אמלגם עשויות סגסוגת מתכת הרי שסתימות לבנות עשויות חומר מרוכב או במקרים מסוימים שילוב של חומרים קרמיים. הבדל זה בולט מאוד לעין שכן סתימות לבנות הן ובכן – לבנות, ואילו סתימות מתכת הם כהות ובולטות. מסיבה זו בדיוק כאשר יש צורך בסתימה בשיניים קדמיות ההמלצה הגורפת היא סתימה לבנה. הבדל נוסף הוא עמידות הסתימות כאשר סתימות אמלגם יכולות להחזיק מעמד במשך עשורים ואילו לסתימות הלבנות וארך חיים קצר יותר. הבדל נוסף הוא במחיר, סתימות אמלגם זולות יותר.

האם סתימה כואבת?

התהליך של סתימה בשן אינו אמור לכאוב. במרבית המקרים הטיפול נעשה תחת זריקת הרדמה וברקמות שאינן כוללות עצבים שעשויים לגרום לכאב. תיתכן תחושת לחץ בזמן הנחת הסתימה כי הרופא אכן לוחץ אותה במקומה. מעבר לכך, לאחר הטיפול והתפוגגות ההרדמה תיתכן אי נוחות מסוימת שעוברת לאחר מספר שעות ועד 24 שעות.

האם יש צורך בביקורת במרפאה אחרי סתימה?

סתימה היא הליך נפוץ מאוד עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד ונטול תופעות לוואי כמעט לגמרי. למעט חוסר נוחות קל למשך כמה שעות אחרי התפוגגות חומרי ההרדמה לא מרגישים דבר. מרבית רופאי השיניים ימליצו על ביקורת לאחר כ-10 ימים אך לא יתעקשו על כך שכן כאמור, אחוזי ההצלחה גבוהים מאוד. לאומת זאת, מטופל שחש כאב, אי נוחות, רגישות גבוהה, יש לו סימני נפיחות או דימום לאחר 24 שעות מביצוע הסתימה או אחרי חשוב מאוד שיגיע למרפאת השיניים בהקדם האפשרי כדי לבחון את המצב ולטפל בו.

מהן ההנחיות אחרי הטיפול?

סתימה נחשבת לטיפול פשוט וקל יחסית לטיפולים דנטליים מורכבים יותר ולכן אין הנחיות מיוחדות לאחר הטיפול. אפשר לשתות מיד לאחר הטיפול וגם לאכול, אך מומלץ בכל זאת להמתין עד להתפוגגות חומר הרדמה שכן הוא מקשה על שליטה בשרירי הפנים וקצת קשה לאכול או לשתות בשל כך. רצוי לא ללעוס מזון קשה בצד בו נעשתה סתימה טרייה ליום-יומיים הקרובים ולהימנע ממשקאות חמים או קרים במיוחד בשל סיכוי לרגישות לטמפרטורות קיצוניות. אפשר וחשוב לצחצח שיניים כרגיל.

סתימה בשן
ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...