השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

סוגי כתרים לשיניים

כתר הוא אמצעי שיקומי נפוץ מאוד ברפואת השיניים. הכתר הוא למעשה “כיסוי” לשן שעברה טיפול וזקוקה לתמיכה כדי לשמור על שלמותה. למשל, מקובל להניח כתר על שן שעברה טיפול שורש המשאיר את השן חלולה או כאשר היה צורך להסיר חומר שן רב ויש לשקם את כותרת השן. הכתר מונח על גבי השן (עם או בלי מבנה נוסף שמחזיק אותו ומשפר את השלמות של השן) בהדבקה. בדרך כלל מדובר על 2-3 פגישות במהלכן הרופא מודד את השן, מוודא שהכתר אכן מתאים למידות שהוזמנו (כתר מיוצר על ידי מעבדת שיניים) ולבסוף מרכיב אותו במקומו הקבוע. לכתרים לשיניים אורך חיים של כ-7-15 שנה כל עוד הבריאות הדנטלית טובה. שני סוגי הכתרים הנפוצים ביותר בשימוש כיום הם כתר חרסינה מאוחה למתכת וכתר זירקוניה.

כתר חרסינה מאוחה למתכת

כתר החרסינה המאוחה למתכת הוא ככל הנראה הכתר הנפוץ ביותר מבין כל סוגי הכתרים. הכתר קיים בשימוש מזה שנים רבות ונחשב לאמין, קל להרכבה ובטווח מחירים השווה לכל כיס. הכתר מורכב מבסיס מתכת אצילה או חצי אצילה ועליה שכבת חרסינה. ישנם 4 סוגים של כתרי חרסינה מאוחים למתכת:
• מתכת בסיס – בסיס מתכת לא אצילה, כיום נדיר למצוא רופא שיניים (בארץ) שמציע כתרים מסוג זה.
• מתכת חצי אצילה – בסיס הכתר כולל 25 עד 35 אחוז מתכת אצילה, בדרך כלל פלדיום.
• כתר High Nobel – כתר הכולל מתכת אצילה בשיעור של 50 אחוז ומעלה.
• כתר מתכת אצילה – לרוב זהב או פלטינה בשיעור של 100 אחוז.

הסיבה לשימוש דווקא בחרסינה בכתרים היא שהחרסינה מאפשרת ליצור מראה נאה מאוד ומותאם מבחינת גוון לשיניים סמוכות (ניתן להגיע כמעט לכל גוון עם דפי חרסינה), היא אינה סופחת צבע ממזון ולא דורשת תחזוקה מיוחדת. למרות שמדובר על כתר נפוץ מאוד יש לו גם כמה חסרונות למשל הנטייה של כתרי מתכת “לדלוף” אל החניכיים, במיוחד כאשר המתכת אינה איכותית מאוד (כתר עם מתכת אצילה לחלוטין כמו פלטינה די יקר ולא נמצא בשימוש נרחב). לאחר זמן מה, עשוי להיווצר פס כהה בקו החניכיים שמשפיע לרעה על האסתטיקה הכללית של השיניים ובריאות החניכיים. כמו כן, התוצאה עשויה להיות פחות טבעית מבסוגי כתרים מודרניים יותר בגלל שהמתכת הכהה לא מאפשרת מעבר אור כמו שיניים טבעיות. עם זאת, כתר חרסינה מאוחה למתכת עדיין נמצא בשימוש והוא בהחלט פתרון מצוין למי שזקוק לכתר בתקציב סביר בהחלט.

חומר: בסיס מתכת אצילה או חצי אצילה
יתרונות: מחיר סביר, גוון קרוב לגוון שיניים סמוכות, קל להרכבה ולא דורש מיומנות גבוהה מרופא השיניים.
חסרונות: לא מתאים למטופלים הרגישים למתכות, עם הזמן עשי לגרום לפס כהה בקו החניכיים ולבעיות חניכיים בשל כך, תוצאה פחות טבעית מסוגי כתרים מודרניים.
מחיר: כ-2000 ש”ח לשן.

כתר חרסינה מאוחה לזירקוניה

זירקוניה היא חומר דמוי יהלום המשמש ברפואה בכלל וברפואת השיניים בפרט בשל חוזקו והתאימות הביולוגית הגבוהה שלו. בשנים האחרונות הוא הפך לנפוץ מאוד בכתרים, כבסיס במקום מתכת. בסיס הזירקוניה מיוצר על ידי מכשור טכנולוגי מתקדם ללא מגע יד אדם, עובדה המאפשרת דיוק רב מאוד. היא גם חומר חזק במיוחד ובעל שקיפות אור טבעית הדומה מאוד לשיניים ולכן כתרים אלו נראים טבעיים במיוחד ומתאימים לשיניים קדמיות. בידיו של רופא שיניים המיומן בהנחת כתרי זירקוניה בלתי אפשרי להבחין בין שן טבעית לבין כתר. השילוב בין בסיס זירקוניה לציפוי חרסינה מאפשר ליהנות הן מיתרונותיה (חוזק, מעבר אור טבעי והעובדה שזירקוניה אינה מתכת ולא “דולפת” עם השנים) של הזירקוניה והן של החרסינה – גוון טבעי ומתאם לשיניים סמוכות ומראה אסתטי שנשמר לאורך שנים רבות.

חומר: בסיס זירקוניה וציפוי חרסינה.
יתרונות: כתר חזק, מאוד טבעי למראה, לא “דולף” מתכת, מתאים גם למי שרגיש למתכות.
חסרונות: מחיר גבוה יחסית לכתר מאוחה למתכת, נדרשת מיומנות ספציפית מרופא השיניים ולכן לא כל רופא יכול להניח כתר מסוג זה.
מחיר: כ-4000 ש”ח לשן

סוגי כתרים נוספים

מעבר לכתרים שהזכרנו עד כה, ישנם כמה סוגי כתרים נוספים שנמצאים בשימוש למטרות שונות במקצת. אחד מהם הוא כתר אקריל. למעשה מדובר על כתר העשוי חומר פלסטי ומשמש אך ורק ככתר זמני. סוג נוסף של כתר הוא כתר יצוק אלו כתרים “של פעם” העשויים מקשה אחת של מתכת וכיום נמצאים פחות בשימוש בשל פיתוח כתרים מודרניים. כמו כן, כתרים העשויים חרסינה דחוסה וזירקוניה מלאה המשמשים לשיקום נרחב (שחזור רב של שיניים אחוריות בדרך כלל).

איך בוחרים את סוג הכתר המתאים ביותר?

הבחירה בין סוגי הכתרים היא החלטה משותפת של רופא השיניים והמטופל. על פי ניסיונו והצורך השיקומי, הרופא יציע מספר פתרונות ויסביר על כל אפשרות מבחינת עמידות הכתר, החומרים ממנו הוא עשוי, היתרונות והחסרונות של כל כתר וכמובן מחירו. יחד עם המטופל ותוך התחשבות הן במצב הדנטלי והן בתקציב יבחר הכתר המתאים ביותר.

ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...