השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

מעבדת שיניים לשחזור שיניים קדמיות

השיניים שלנו אמנם נועדו לשמש אותנו לשנים רבות אך למרבה הצער הן אינן בלתי פגיעות. שיניים עשויות לסבול מעששת, להחלש בעקבות בעיות חניכיים, במקרים מסוימים אפילו להיסדק או להישבר. כשמדובר בשיניים קדמיות, כל שינוי בגוון, צורה או מבנה בולטים במיוחד, בטח ובטח אם מדובר על השיניים העליונות. כאשר שן נפגעת בגלל בחלה או חבלה, רופא השיניים יבצע שחזור שלה (פירוט על הדרכים לשחזור שן בהמשך). אך הרופא אינו זה שמכין את השחזור בפועל – זאת היא עבודתן של טכנאי השיניים הפועלים כחלק ממעבדת שיניים מקצועית.

מהי מעבדת שיניים? מה תפקידם של הטכנאים במעבדה?

לצדו של רופא השיניים המבצע את ההליכים הדנטליים השיקומיים נמצאים טכנאי השיניים. הטכנאים הם אלו שיוצרים בפועל את ההתקנים והעזרים הדנטליים שהרופא משתמש בהם – כתרים, ציפוי שיניים, גשרים ועוד. הטכנאים עובדים בתוך מעבדת השיניים בה הן ציוד מתקדם והן חומרים ליצירת ההתקנים הדרושים לשחזור שן. הטכנאים מייעצים בתהליך בחירת החומר ממנו עשוי ההתקן, משמשים כמקור הידע והסמכות בדבר השיטות השונות לעיבוד חומרים לעזרים דנטליים וכמובן – מייצרים ביד מיומנת ועין אסתטית את  ההתקנים. תפקידו של טכנאי שיניים בשיקום שיניים קדמיות הוא לייצר שחזור התואם באופן מושלם הן לצורך הדנטלי הטיפולי והן וגוון המדויק הנדרש, הצורה ספציפית התואמת לאנטומיה של המטופל, מן החומרים האיכותיים ביותר ותוך שמירה קפדנית על אסתטיקה של התוצר הסופי.

איך משחזרים שיניים קדמיות?

צורת ואמצעי השחזור תלוי בסיבה בגינה השן הטבעית זקוקה לשיקום. בהתאם לצורך הטיפולי הרופא יקבע, יחד עם המטופל ותוך התחשבות בתקציב שלו ורצונותיו את הדרך בה השיניים ישוחזרו. האפשרויות לשחזור שיניים קדמיות הן:

ציפוי שיניים

מי שסובל משיניים כהות, צהובות, עם פגמים קלים או רווחים קטנים ורוצה לשפר משמעותית את מראה קשת השיניים יכול לבחור לעבור ציפוי שיניים. ישנם מספר סוגים של ציפוי לשיניים כשהפופולרי ביותר הוא ציפוי למינייט. למינייט הוא ציפוי העשוי מדפי חרסינה לו יתרונות רבים: החרסינה לא סופגת צבע ממזון, אין הגבלה על מה מותר לאכול ולשתות, היא עמידה מאוד והכי חשוב, אסתטית ביותר. מעבדת השיניים יכולה לייצר את הציפוי כך שיתאים הן במראה שלו והן בגוון לשיניים הסמוכות. נהוג לצפות את ארבעת השיניים הקדמיות מכיוון שהן הבולטות ביותר. ציפוי למינייט אפשר לשלב כחלק מתכנית שיקומית כללית או לעבור את ההליך מסיבות אסתטיות בלבד. אנשים רבים בוחרים בציפוי שיניים בדפי חרסינה בשל המחיר הסביר יחסית לתמורה הגבוהה. במעבדת שיניים מייצרים את הציפוי תוך שימוש בדפי חרסינה באיכות הגבוהה ביותר, עם אפשרויות רבות לגוונים שונים והתאמה מדויקת מאוד לשיניים הטבעיות.

כתר לשיניים

אחת הדרכים הנפוצות ביותר לשחזר שיניים קדמיות היא בעזרת כתר. שן קדמית שעברה טיפול שורש, נסדקה, נפגמה קשות או סובלת משינויים מבניים משמעותיים יש לכסות בכתר. מטרתו של הכתר כפולה: לספק שכבת הגנה לשן ולשחזר אותה מבחינה אסתטית. מעבדת השיניים מייצרת כתרים מסוגים רבים ומחומרים שונים בהתאמה אישית לכל מטופל ובהתאם לצורך הדנטלי שלו. בשנים אחרונות, ישנה התקדמות משמעותית בתחום זה וכיום ניתן לייצר כתרים מחומרים עמידים מאוד (זירקוניה למשל), בעלי תאימות ביולוגית גבוהה וללא כל חשש לפגיעה אסתטית בעתיד (כמו פס כהה בבסיס הכתר, כתר שמצהיב ועוד). כל כתר מיוצר על פי מדידות קפדניות, בהתאם לסטנדרטים מחמירים וכמובן בגוון, צורה ודיוק המותאם באופן מושלם ליתר השיניים. כאשר כתר יוצר במעבדה מקצועית על ידי טכנאים מנוסים כמעט ולא ניתן להבחין בינו לבין שיניים טבעיות סמוכות.

גשר לשיניים

גשרים לשיניים משמשים לשחזור שן בודדת שנעקרה (בדרך כלל) בין שתי שיניים סמוכות. כיום, מרבית המטופלים יבחרו לעבור השתלת שיניים ושחזור שן על גבי השתל. עם זאת, עדיין ישנם מקרים בהם מורכבים גשרים בשיניים קדמיות. הייצור של הגשר לוקח בחשבון לא רק את הצורך הדנטלי אלא כמובן ובמיוחד, את המראה הסופי של השיניים הקדמיות. טכנאי המעבדה מתאימים את הצורה של השיניים החדשות, הגוון המדויק שלהן, המנח שלהן והנראות הכללית ליתר השיניים כדי לספק תוצאה נאה ואיכותית.

שחזור על גבי שתלים

שתלים לשיניים מאפשרים לשחזר שן שנעקרה ממקומה על ידי שתל דנטלי עליו מורכב מבנה שיקומי וכתר. שתלים מיוצרים על ידי חברות המתמחות בכך ומוזמנים על ידי רופא השיניים על פי הצורך הספציפי של כל מטופל. את המבנה השיקומי הסופי והכתר, ובמיוחד בשיניים קדמיות חשוב מאוד לעשות על פי מדידות מדויקות הספציפיות לכל מטופל. מעבדת השיניים מכינה את התוצר הסופי תוך התחשבות בשיניים הסמוכות, בצבע ובצורה המתאימה לכל מטופל באופן אישי.

שיניים תותבות

למרות שרפואת השיניים המודרנית מספקת מגוון גדול של פתרונות קבועים לשחזור שיניים קדמיות, עדיין ישנם מטופלים הבוחרים להיעזר בשיניים תותבות. תותבות מן הדור הישן היו מקור ללא מעט בעיות כולל קושי בלעיסה, תסמונת הפה היבש, ספיגת עצמות הלסת ועוד. אך כיום, במעבדת שיניים לה ניסיון עם תותבות מודרניות ניתן לייצר שיניים תותבות לשחזור שיניים קדמיות באיכות גבוהה מאוד. התותבות המודרניות יושבות בצורה מאוד בטוחה בתוך הפה, הן אינן מפריעות לאכילה ודיבור ולא גורמות לתסמינים האופייניים לתותבות ישנות יותר. כאשר התותבת כוללת שיניים קדמיות המעבדה תכין אותן תוך שימת דגש מיוחד על האסתטיקה שלהן. שיניים תותבות שיוצרו על ידי טכנאים עם ניסיון רב, כאלו שיודעים היכן לשים את הדגש הנכון, להתאים את הגוון של השיניים והצורה שלהן באופן מושלם לנתונים הדנטליים כמעט בלתי מורגשות ובטח ובטח שלא ניתן להבחין בינן לבין שיניים טבעיות.

באילו חומרים משתמשים לשחזור שיניים קדמיות?

מכיוון שהשיניים הקדמיות שלנו, במיוחד העליונות הן הבולטות ביותר מבין כל השיניים, ישנה חשיבות גבוהה מאוד לחומרים מהם מיצרים את ההתקן המשמש לשחזור שלהן. כיום, ההמלצה של רופאי השיניים היא להשתמש בחומרים מתקדמים כמו זירקוניה לבסיס השחזור וחרסינה עבור הכתר. לזירקוניה שקיפות ומעבר אור הדומה מאוד לשיניים הטבעיות שלנו עובדה שמאפשרת ליצור מראה אסתטי במיוחד. בידיו של טכנאי שיניים מיומן ובעל ניסיון, דפי החרסינה המשתמשים ליצירת הכתר הסופי מעוצבים בהתאמה מושלמת לנתונים האינדיבידואליים של כל מטופל וכל שן ושן. כאשר הכתר מיוצר על ידי טכנאי מומחה הוא מרגיש טבעי לחלוטין וקשה מאוד להבחין בינו לבין יתר השיניים. השילוב בין מיומנות גבוהה של טכנאי השיניים במעבדת השיניים לבין חומרים מודרניים ושיטות ייצור מתקדמות מבטיחה שחזור ברמה גבוהה מאוד.

האם יש חשיבות למהירות בה המעבדה מייצרת את ההתקן הדנטלי?

בהחלט, ובמקרה של שיניים קדמיות החשיבות גבוהה מאוד. השיניים הקדמיות שלנו משפיעות מאוד על המראה הכללי של שורת השיניים, על הנראות של הפנים בזמן חיוך ואכילה וכפועל יוצא על הביטחון העצמי, ההרגשה הכללית והיכולת לצחוק בנוחות, לאכול ליד אחרים ולחייך. אמנם פעמים רבות כחלק מתהליך השחזור ניתן להרכיב התקן זמני אך באופן טבעי הוא פחות אסתטי מפתרון קבוע. ככל שהמעבדה תמהר ותסיים ליצור את השן החדשה כך הרופא יוכל להתקין אותה מהר יותר והמטופל יקבל תוצאה אסתטית, מדויקת ולשנים רבות ללא צורך להמתין ימים ושבועות. מעבדה מקצועית בה טכנאים בעלי ניסיון תוכל לייצר את ההתקן פעמים רבות באותו היום מבלי להתפשר על איכות, אסתטיקה ודיוק.

איך בוחרים מעבדת שיניים לשחזור שיניים קדמיות?

בדרך כלל, רופא השיניים יעבוד עם מעבדה ספציפית ולשם תישלח הבקשה לייצר את ההתקן הדנטלי. המטופל אינו חשוף לבחירה. מרבית המעבדות הן עצמאיות (או משויכות לקופת חולים) ומקבלות הזמנות מרופאים רבים. הרופא שולח את ההזמנה למעבדה, ההזמנה ממתינה בתור ולאחר ימים עד שבועות הרופא מקבל חזרה את המוצר המוגמר. מהירות הייצור של המעבדה תלויה לא רק בצוות הטכנאים וניסיונם אלא בעיקר בעובדה שמדובר במעבדה חיצונית שאינה מחויבת לתת קדימות לרופא כזה או אחר בבחינת “המוצר יהיה מוכן כשיהיה מוכן”. בינתיים, נגזר על המטופל לחיות עם התקן דנטלי זמני או ללא שחזור השן כלל, מצב לא נעים בהחלט.

כשאנו בוחרים מרפאת שיניים לשחזור שיניים קדמיות טוב נעשה אם נבחר במרפאה בה ישנה מעבדת שיניים במקום. מרפאה הכוללת מעבדה שעובדת עבור המרפאה יכולה להבטיח למטופלים שירות יעיל ומהיר. המעבדה תייצר את השחזור בדרך כלל, כבר באותו היום וכך תחסוך למטופל המתנה מרובה.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם כל טכנאי שיניים יכול לשחזר שיניים קדמיות?

עקרונית כן, כל טכנאי שיניים שסיים את הכשרתו מוסמך לשחזור שיניים קדמיות. עם זאת, מכיוון שמדובר על עבודה עדינה מאוד הדורשת לא רק יכולות טכניות אלא רמת דיוק גבוהה, ניסיון בגילוף שיניים, עבודה עם דפי חרסינה ויכולות אומנותיות של ממש רצוי לבחור בטכנאי מנוסה. עבור טכנאי שיניים, יצירת התקנים דנטליים לשחזור שיניים קדמיות היא לא רק מלאכה מורכבת היא גם דורשת עין אסתטית, מיומנות גבוהה מאוד, יכולת עבודה מהירה מבלי להתפשר על איכות. לרוב, טכנאי שיניים בדרגת אומן (דורשת הן הכשרה, הן ניסיון והן הסמכה ספציפיים) אמונים על יצירת שיניים קדמיות בשל המורכבות של המשימה.

שחזור שיניים קדמיות

כמה עולה שחזור שיניים קדמיות?

העלות של שחזור שיניים קדמיות תלויה במספר גורמים החל מההליך השיקומי הכולל (טיפול שורש, עקירה, השתלת שיניים, ציפוי בלבד ועוד)  ועד לעלות ההתקן הדנטלי הסופי. בנוסף, יש לקחת בחשבון הן את החומרים מהם המעבדה מייצרת את השחזור עצמו והן את מספר השיניים המשוחזרות. כמו כן, לכל מרפאת שיניים תעריפים שונים בהתאם למומחיותו וניסיונו של הרופא. ככלל, נוכל לומר כי ציפוי שיניים פשוט לשחזור מראה אסתטי בלבד יהיה הזול ביותר, שחזור בכתרים עשויים חרסינה מאוחה לזירקוניה או כתרים מסוג חרסינה דחוסה (כמו EMAX) הנחשבים לאיכותיים יותר יעלו בהתאם. כאשר הצורך הוא בשיקום על גבי שתלים התעריפים שונים לחלוטין. מכיוון שמדובר בשיניים קדמיות, הבולטות ביותר, רופאי השיניים כיום ממליצים על התקנים איכותיים ואסתטיים ככל שהתקציב של המטופל מאפשר כדי לשמר את הנראות של שורת השיניים ולקבל תוצאה הן נאה והן עמידה לשנים.

ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...