השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

מה ההבדל בין כתרים לשתלים

טיפולי שיניים לעיתים מצריכים בחירה בין שתלים לכתרים. כתרים הם מעין כובעים בצורת שן שמונחים על שן קיימת. שתלים לעומת זאת מחליפים שן קיימת. במידה והשיניים מצריכות טיפול כתוצאה מריקבון או טראומה, רופא השיניים יציע כתרים או שתלים כפתרון לבעיה כאשר לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות.

מה הם כתרים לשיניים?

כתרים מהווים תחליף לחלק העליון של השן שאנו רואים ואינם מהווים תחליף לשורש השן. כתרים מהווים דרך טיפול יעילה לשיקום של שיניים פגומות אך הם אינם יכולים להוות תחליף לשן אלא רק כציפוי חיצוני לשן שמנסים לשקם. כאשר מניחים כתרים, נשאר חלל מיקרוסקופי בין השיניים והוא חשוף להיווצרות של ריקבון ולכן במידה ונוצרת עששת, יש להסיר את הכתר על מנת שיהיה ניתן לטפל בה.

יתרונות וחסרונות של כתרים

הכתרים מספקים תמיכה כאמור לשיניים שנפגעו כתוצאה מריקבון, הם מונעים את ההופעה של ריקבון נוסף ומהווים שכבה שמגנה על השן לאחר שבוצע הליך טיפולי שורש בשיניים. כתרים עוזרים בשימור והגנה על שיניים שנסדקו ומשפרים את המראה של השיניים שכן ניתן ליצור כתרים בגוונים וצורות שונים. עם זאת, הנחה של כתר מצריך הזזה וקיבוע של השן ולאחר הנחת הכתר לא ניתן להפוך את התהליך. הכתרים הם מאוד עדינים וקיימת סכנת שבירה של חלק מהכתר (יצריך החלפה של הכתר במלואו). החומר בו משתמשים לקבע את הכתר עלול להישחק עם הזמן וקיימת רגישות מוגברת באזור החניכיים בשבועות הראשונים שלאחר הנחת הכתר.

מה הם שתלים לשיניים?

שתלים דנטאליים הן מעין תותבת שמורכבת במקום שן שנעקרה והם מתפקדים באופן זהה לשיניים טבעיות. השתלים מונחים ישירות על העצם ולאורך זמן הם מתמזגים והופכים להיות חלק בלתי נפרד מהלסת כמו שאר השיניים. השתלים עשויים מחומר טיטניום שבו משתמשים גם להחלפת מפרקים בשאר חלקי הגוף. טיטניום הוא חומר שתואם מבחינה ביולוגית לגוף האדם, הוא מעודד צמיחה של עצמות סביב השתל ומאפשר לו להתמזג טוב יותר עם החניכיים. ניתן גם להשתמש בשתלים על מנת לתמוך בהרכבה של גשר או כתרים.

יתרונות וחסרונות של שתלים

שתלים נחשבים לבחירה בטוחה יותר כיוון שהם לא משפיעים על השיניים מסביב והאפשרות להתפתחות זיהום היא מאוד נמוכה. טיפולי שיניים הכוללים שתלים נחשבים להליך משקם שמאפשר תפקוד טבעי של השיניים. שימוש בשתלים מונע את אובדן העצמות וצניחה של החניכיים שיכולה להתרחש בעקבות מחסור בשיניים בפה. עמודי הטיטניום בהם משתמשים מחזיקים זמן רב ושיעור ההצלחה של הטיפולים הוא כמעט מאה אחוז. באמצעות השתלים, המטופל יכול לקבל תחושה טבעית של נגישה בעוצמה טבעית. הרכבה של שתלים דנטאליים נעשית בטיפול אחד וכאשר מודדים את העלות מול הערך, שתלים נחשבים לבחירה הטובה. עם זאת, חשוב לזכור שהרכבת שתלים הוא הליך כירורגי אשר מצריך רופאים בעלי הכשרה מיוחדת ומיומנות בתחום. תהליך קבלת השתלים נעשה במספר מפגשים בהם מבצעים התאמות עד אשר השתלים עצמם מורכבים באופן קבוע בפה וההחלמה יכולה להימשך עד כחצי שנה.

מה ההבדל ביניהם?

רופאי שיניים תמיד יעדיפו להציל את השן ויבחרו בפתרון שנחשב לפחות פולשני. עם זאת, לא תמיד הדבר מתאפשר ובמקרים שכאלה, שתלים יהוו הפתרון האידיאלי. במקרים שבהם שן נפגעה כתוצאה מעששת אך ניתן להציל אותה, רופא השיניים ימליץ על הנחת כתר. ביצוע שינויים עדינים בשיניים כתוצאה מסדק או הסתרה של כתמים שנוצרו על השיניים גם כן ניתן לפתור באמצעות שימוש בכתרים. שתלים מיועדים למטופלים שאצלם לא ניתן להציל את השן הטבעית, מדובר בשן מלאה שעליה גם ניתן להרכיב כתר במידת הצורך. הרכבה של שתלים היא הליך פולשני יותר ביחס להרכבת כתרים כיוון שהיא מצריכה החדרה של השתל במלואו לעצם הלסת על מנת לוודא ששורש השן יציב. המלצת רופא השיניים לבחירה בכתר או בשתל תיעשה רק לאחר בדיקה פיזית של המטופל ומתן אבחון מדויק לאופי הבעיה.

שילוב שתלים עם כתר

הנחת שתלים בפה היא פתרון קבוע שאצל מרבית המטופלים מחזיק לכל החיים. עם זאת, המראה של שתלים לא תמיד יעניק את הפתרון האסתטי שמטופלים מחפשים ולכן ניתן לשלב את הנחת השתל עם הרכבת כתר. שתלים עליהם מורכבים כתרים נראים ומתפקדים כמו שיניים טבעיות וניתן לבצע פעולות שונות באמצעותם בדיוק כמו בשימוש השיניים הטבעיות. כיוון שהנחת כתרים יכולה ליצור מרווחים בין השיניים, שתלים יכולים להוות גם את הבסיס שמונע את התזוזה של השיניים, מצמצם מרווחים ביניהם ועל ידי כך מונע את האפשרות של הופעת זיהום. הרכבת הכתר לאחר מכן תשפר את מראה השיניים מבחינה אסתטית.

הבדל בין כתרים לשתלים

איך בוחרים בין כתרים לשתלים?

ברירת המחדל תמיד תהיה שמירה על השן במקום לבצע עקירה ובמקרים כאלה האפשרות של הנחת כתר תהיה הבחירה הכי חכמה. במקרים שבהם באמת לא ניתן להציל את השן, הפתרון של הנחת שתלים תהיה האפשרות היחידה למנוע תזוזה של השיניים והלסת כתוצאה ממחסור בשן. ישנם מקרים גבוליים שבהם כל אחת מהאפשרויות יכולה להיות רלוונטית ובהם תידרש התייעצות עם מומחים פה ולסת על מנת להגיע לפתרון הטוב ביותר. במידה ונגרם נזק משמעותי לשן או שנעשה כבר ניסיון שלא צלח של הנחת כתר, כנראה שהאפשרות של עקירה והנחת שתל תהיה הפתרון היחיד הזמין עבור אותו מטופל. כאשר מדובר בבעיה כרונית שחוזרת על עצמה, למרות שלא מדובר בשן מאוד פגומה, יכול להיות שרופא השיניים ימליץ על שתלים וזאת על מנת למנוע טיפולים חוזרים ונשנים בשיניים שלא יחזיקו מעמד. אפשרות זו תמנע הוצאות מיותרות וכאב שהמטופל ייאלץ לספוג במשך תקופת ההחלמה לאחר כל ניסיון לטפל בבעיה.

ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...