כאבים אחרי טיפול שורש

כששן חולה בעששת, הזיהום החיידקי עלול להגיע עד לשורשים הנמצאים עמוק בתוך עצם הלסת. כשמצב זה נותר ללא טיפול יש סכנה לאובדן השן, להתפתחות זיהום משמעותי (שמתגלה בדרך כלל בעקבות כאבים חזקים באזור) ואפילו להתפשטות הדלקת לשיניים סמוכות ולעצמות הלסת. כדי לוודא שהזיהום מוגר עד הסוף ובתקווה רבה לא יחזור אל השן, רופא השיניים יכול לבצע טיפול שורש. המטרה היא לנקות את הדלקת עד לתעלות השורש, לסגור את האזור בסתימה או מבנה ולאחר מכן להניח על השן כתר לשמירה על שלמותה והמשך בריאותה. זה הוא למעשה טיפול שורש.

האם טיפול שורש כואב?

טיפול שורש, בדומה להליכים דנטליים אחרים נעשה בהרדמה מקומית. במרבית המקרים רופא השיניים משמש בלידוקאין בזריקה. הזריקה עצמה יכולה לכאוב מעט אם כי אפשר גם לאלחש את האזור קצת עם משחה מאלחשת לפני. לאחר שהאזור רדום לא מרגישים דבר, הטיפול לא כואב כלל והדבר היחיד שמרגישים הוא תחושת לחץ קלה מפעם לפעם. עבור מי שמרגיש בכך צורך, ניתן לשלב גז צחוק או אפילו תרופת הרגעה קלה במרשם מרופא המשפחה שלוקחים לפני טיפול השורש.

החלמה מטיפול שורש

למרות שטיפול שורש אינו כואב כלל וכלל תודות להרדמה המקומית, כאבים אחרי טיפול שורש אכן יכולים להופיע.

שעתיים מסיום הטיפול

מיד לאחר טיפול השורש מומלץ להגיע הביתה, לנוח, ורצוי לנסות ללכת לישון. במשך כשעתיים, עד להתפוגגות חומרי ההרדמה לא מרגישים כל כאב, האזור בו בוצע הטיפול יהיה רדום ויהיה קושי קל לדבר או לשתות מים. בזמן זה ניתן לשתות לגימות קטנות של מים פושרים אך לא מומלץ לאכול.

בשעות הראשונות לאחר הטיפול

כאשר חומרי ההרדמה מתפוגגים ייתכן ויופיע כאב ואי נוחות. מומלץ לקחת משכך כאבים, אפשר בהחלט ללא מרשם, כל תרופה המכילה איבופרופן (כמו נורופן או אדוויל למשל) אמורה להספיק אך במידה והכאב חזק יותר בהחלט אפשר לבקש מהרופא מרשם למשכך כאבים יותר משמעותי. יש לנוח בזמן זה, להימנע מאכילת מזון קר או חם מידי, רק מזון רך מאוד וכמובן לא על הצד בו בוצע הטיפול. יש להימנע לחלוטין ממאמץ גופני כלשהו (כולל הרמת ילד קטן למשל או הליכה מרובה). מומלץ לנוח עד לבוקר לאחר הטיפול ולתת לגוף זמן להחלים בניחותא.

ב3-4 ימים הראשונים לאחר הטיפול

ככל שהזמן עובר כך כאבים אחרי טיפול שורש פוחתים. לאחר כשלושה ימים לא אמור להופיע כאב, תיתכן עדיין אי נוחות מסוימת, אולי אפילו קצת נפיחות באזור. רצוי לא ללעוס על הצד בו בוצע הטיפול עד להעלמות כל תופעות הלוואי הללו כדי לאפשר לשן להחלים כראוי. מי שעדיין מרגיש כאב יכול להמשיך לקחת משככי כאבים עד למינון המומלץ. חשוב לא לחזור לשגרת פעילות גופנית, להשתדל שלא להתאמץ יותר מידי בעבודות הבית למשל ואין לחזור לפעילויות הכוללות שינויים בלחץ כמו שחייה, טיסה, צלילה וכד’.

5-10 ימים לאחר הטיפול

מרבית המטופלים מדווחים על היעלמו מוחלטת של הכאב לאחר כחמישה ימים אם כי כמובן שכאב ואי נוחות הן חוויות סובייקטיביות. עשרה ימים לאחר הטיפול לא אמור להיות כאב כלל והשן צריכה לתפקד כמו בעבר, ללא כל קושי בלעיסה (מומלץ לא לאתגר את השן בכל זאת עם מזונות קשים במיוחד). למרות זאת, ישנם מטופלים החווים כאבים אחרי טיפול שורש גם למשל שבועיים. מדובר במצב נדיר של התפתחות דלקת בשל תגובה חיסונית מועצמת. במקרים אלו רופא השיניים יכול להמליץ על שימוש במשככי כאבים במרשם לצד טיפול אנטיביוטי.

כאבים חודש אחרי טיפול שורש

חודש לאחר טיפול שורש לא אמורה להופיע כל אי נוחות ולא אמור להופיע כאב כלל. אם בכל זאת ישנו כאב, במיוחד כאב שלא רק בלעיסה חשוב מאוד לפנות חזרה למרפאת השיניים לבדיקה השן. במקרים נדירים, טיפול שורש לא מצליח למגר לחלוטים את הדלקת ויש צורך בטיפול שורש חוזר. כאמור, אלו מקרים נדירים שמתרחשים בעיקר כאשר הטיפול נעשה על ידי רופא שיניים שאינו מנוסה מספיק בטיפולי שורש או בשל התפתחת זיהום. כאמור, אלו תופעות נדירות ומרבית טיפולי השורש עוברים בהצלחה, השן תמשיך לתפקד ללא קושי למשל שנים רבות.

כאבים אחרי טיפול שורש