השאירו פרטים לתיאום שיחת ייעוץ

X

איך עושים טיפול שורש?

טיפול שורש הוא הליך שבו מבצעים הסרה של שורש השן והמרכז הרך שבתוך השן שמורכב מרקמת חיבור, עצבים וכלי דם שמסייעים לצמיחת השן. במרבית מן מקרים, טיפול שורש יבוצע תחת הרדמה מקומית או שימוש בגז צחוק אך במקרים מורכבים יותר או  במידה והמטופל סובל מחרדה דנטאלית, ניתן גם לבצע את ההליך תחת הרדמה כללית. טיפול שורש מתאים במקרים שנוצר זיהום במרכז השן בגלל הצטברות של חיידקים והוא מאפשר להציל את השן במקום לבצע עקירה.

מתי יש צורך בטיפול שורש?

טיפול שורש מבוצע במקרים שבהם קיימת דלקת בחלק המרכזי של השן או שאותו החלק נפגע. לא תמיד ניתן לראות פגיעה בשן כיוון שהיא יכולה להישאר שלמה גם במקרים שהחלק המרכזי פגוע, עם זאת הסרה של אותו חלק היא הדרך הטובה ביותר לשמור על המבנה של השן. מרכז השן יכול להיפגע כאשר נוצר ריקבון עמוק שלא מטפלים בו לאורך זמן, לאחר מספר טיפולים רב באותה שן, הופעה של סדק בשן או  במידה ונגרמת טראומה לשן בעקבות פציעה. הדרך לזהות שיש בעיה בשן שמצריכה טיפול שורש היא על ידי זיהוי תסמינים שכוללים תחושת חום בחניכיים והופעה של נפיחות וכאב בשן. במקרים אלו, יש לגשת את מרפאת השיניים על מנת שרופא השיניים יוכל לבדוק את הפה ולבצע צילום רנטגן על מנת לאשש את ההשערה. במידה ויש לבצע טיפול שורש, רופא השיניים יכול להפנות את המטופל אל אורתודנט.

איך עושים טיפול שורש?

טיפול שורש מתבצע במרפאת השיניים על ידי אורתודנט והוא כולל ארבעה שלבים עיקריים

  • הרדמה – הרופא ימרח חומר אלחוש על החניכיים באזור שנמצא קרוב לשן הפגועה. לאחר מספר דקות שבהן חומר האלחוש יתחיל לפעול, הרופא יזריק לחניכיים חומר הרדמה מקומי. פעולה זו עלולה להכאיב מעט אך מדובר בתחושת צריכה שעוברת לאחר מספר רגעים. המטופל נשאר ער לכל אורך התהליך אך חומר ההרדמה יימנע תחושת אי נוחות וכאב.
  • הסרת החלק המרכזי בשן – לאחר הקהת התחושה בפה, האורתודנט יבצע חתך קטן בחלק העליון של ויחשוף את החלק המרכזי הפגום בשן ויסיר אותה באמצעות מכשור מיוחד. לאחר מכן, הרופא יבצע ניקוי יסודי של כל התעלות שנמצאות בתוך השן על מנת למנוע הזדהמות של האזור בשנית.
  • אנטיביוטיקה – לאחר ההסרה של החלק המרכזי הרך בשן, הרופא ימרח חומר אנטיביוטי על האזור שבו בוצע טיפול השורש על מנת למנוע אפשרות של הדבקה חוזרת. לאחר תהליך הניקוי וחיטוי התעלות בשן, רופא השיניים ימלא את השן ויאטום אותה עם משחה מיוחדת וחומר דמוי גומי על מנת לוודא אפשרות של חדירת חלקיקי מזון שלבסוף יגרמו לצמיחת בקטריות. בהתאם לחומרת המקרה, הרופא עשוי גם להמליץ על נטילת אנטיביוטיקה דרך הפה למשך מספר ימים.
  • מילוי זמני – הרופא יניח חומר מילוי זמני על מנת לאטום את החלק העליון של השן ולמנוע פגיעה בתעלות הרוק.

סיכונים בטיפול שורש

המטרה של טיפול שורש היא לטפל בזיהום הקיים ולנסות להציל את השן. ישנם מקרים שבהם הנזק עמוק מדי או ששכבת האמייל שמצפה את השן ומגנה עליה נפגעה באופן מהותי ולא ניתן להימנע מלבצע עקירה של השן. קיימת גם האפשרות של צמיחת מורסה בשורש השן במידה ולא הוסר כל החלק המזוהם במרכז השן או שהאנטיביוטיקה אינה אפקטיבית. למרות הסיכונים, האלטרנטיבה היא עקירת שן וזה לרוב האפשרות הכי פחות טובה כיוון שפעולת העקירה מצריכה גם הרכבת שתל או תותב חלקי בפה במקום השן שנעקרה.

התאוששות לאחר טיפול שורש

לאחר טיפול שורש יש להימנע מלעיסה של מזונות קשים על מנת שלא לפגוע בתהליך ההחלמה. השן עלולה להיות רגישה למשך מספר ימים לאחר הטיפול אך ללא תחושת כאב. במידה ובכל זאת קיימת תחושת אי נוחות וכאב, ניתן ליטול משככי כאבים כמו אקמול או איבופרופן (במידה ותחושת הכאב חזקה, יש להתייעץ עם רופא השיניים ולקבל הנחיה ברורה כיצד לטפל בכאבים. שמירה על ניקיון השיניים, הפסקת עישון וצמצום צריכות מזון עתיר בסוכר יקטינו את הצורך בטיפול שורש נוסף.

כאבים לאחר טיפול שורש

כאב לאחר טיפול שורש לרוב מתרחש באותו יום של הטיפול אך במידה והמטופל עדיין חווה כאבים ונפיחות עליו להתייעץ עם רופא השיניים. במקרים חמורים, יכול להיות שהמטופל יזדקק לניקוי של האזור על מנת לוודא שלא מתפתח זיהום נוסף באזור שגורם לתחושת הכאב. נטילה של משככי כאבים ללא מרשם בשלב הראשוני אמורה לטפל בסימפטומים אך במידה ולא, הרופא יכול להמליץ על נטילת משככי כאבים במרשם שיילקחו רק באופן זמני למשך תקופה ההחלמה.

איך עושים טיפול שורש

ביקורת לאחר טיפול שורש

מטופלים אמורים להיות מסוגלים לחזור לשגרת חייהם בין יום ליומיים לאחר טיפול שורש אך עליהם להימנע משימוש בשן בה טיפלו עד אשר תהליך ההחלמה יסתיים או עד שיורכב כתר קבוע על השן. לעיסה של מזון קשיח למשל עלולה להפעיל לחץ על האזור ולגרום כאב ואף נזק. לאחר מספר ימים, המטופל יתבקש להגיע אל מרפאת השיניים למטרת ביקורת ושם הרופא יבצע צילום רנטגן על מנת לוודא שאכן כל הזיהום באזור נעלם וניתן להתקדם לשלב הבא בטיפול. בחלק האחרון של הטיפול, הרופא יחליף את חומר המילוי הזמני בחומר מילוי קבוע והמטופל יוכל לחזור להשתמש בשן ללא חשש. רופא השיניים יכול גם להניח כתר קבוע על השן (בהתאם להעדפותיו של המטופל) שעשוי מחומרים שונים על מנת להחזיר לפה את המראה האסתטי. במרבית מן המקרים, יידרשו מספר שבועת עד שהמטופל יתרגל לתחושה החדשה של השן כפי שהיא  לאחר טיפול שורש.

ד"ר ארוס אלכסנדרה
ד"ר ארוס אלכסנדרה

ד"ר ארוס למדה רפואת שיניים בצרפת והחלה את עבודתה כרופאת שיניים בשנת 2010, מאז טיפלה במספר מרפאות ועברה הכשרות נוספות לרבות טיפול השתלת שתלים.
במרפאת השיניים של ד"ר ארוס ברמת השרון פועלת גם מעבדת השיניים עוז דנטל האיכותית המבצעת תיקוני אקספרס מהיום להיום לכל סוגי התותבות.

לזימון תור אנא מלאו את כל הפרטים

Loading...