הקצעת שורשים

מדריך אודות הקצעת שורשים כולל שאלות ותשובות

הקצעת שורשים, כל מה שחשוב לדעת

אם אתם סובלים מריח רע מהפה גם לאחר צחצוח יסודי, נפיחות ודימומים בחניכיים ייתכן שכמו רבים אחרים, גם לכם יש מחלת חניכיים. מחלות חניכיים שכיכות מאוד בקרב מבוגרים מגיל הנעורים ועד גיל הזהב. רבים מאיתנו סובלים מהן אך לא טורחים לגשת לאבחון במרפאת השיניים עד שהמצב מחמיר לכדי אי נוחות קיצונית או כאב שיניים. כשמתגלה מחלת החניכיים, הרופא יציע פתרונות לפי חומרתה. אם תפסתם את מחלת החניכיים בזמן, הקצעת שורשים יכולה להציל את החניכיים מהדרדרות נוספות ולמנוע את הצורך בהליכים כירורגיים פולשניים. הקצעת שורשים נחשבת לפעולה פשוטה יחסית, היא לא כואבת, לא אורכת זמן רב ואין לה תופעות לוואי מיוחדות. בידיו של רופא מיומן, ההקצעה יכולה לעצור את מחלת החניכיים ולהבריא את חלל הפה.

רגע לפני שנמשיך, איך בנויות השיניים והחניכיים שלנו?

לפני שנסביר על הקצעת שורשים כדאי להכיר קצת יותר את מבנה השיניים שלנו, איך השן בנויה ואת מערכת השן-שורש-לסת-חניכיים.

השיניים שלנו בנויות משני חלקים עיקריים – כותרת השן שהיא החלק העליון אותו אנחנו רואים ושורשי השיניים, החלק שנמצא בתוך עצם הלסת ומשמש כעוגן לשן. מבחוץ, השיניים שלנו חזקות מאוד, הן עומדות בעומסי לעיסה כבדים ומשמשות אותנו למשך עשרות שנים. שכבת אמייל קשה מגנה על השיניים ומונעת כניסה של חיידקים מזיקים וחומצות מעכלות. מתחת לשכבת האמייל נמצא מוך השן, רקמה חיה ורכה המוזנת על ידי כלי דם עדינים המגיעים מעצם הלסת ועוברים דרך השורשים. החניכיים מכסות את החלק העליון של השורשים ומעט מן הכותרת. כל עוד החניכיים בריאות, הן ישמשו כהגנה נוספת על השיניים, כל עוד השיניים בריאות הן לא ישפיעו על בריאות החניכיים. תפקוד בריאות המערכת תלויה בתפקוד ובריאות כל החלקים בה – השן, החניכיים והלסת.

מה גורם לדלקות חניכיים? איך הן משפיעות על הבריאות שלנו?

הגורם הישיר לדלקות חניכיים הם חיידקים הנמצאים בחלל הפה. החיידקים ניזונים משאריות מזון ש”נלכד” בין השיניים ובין החניכיים לשן, בעיקר בבסיס השיניים. הפעילות החיידקית יוצרת שכבת אבנית (כתוצאה משקיעת סידן) בבסיס השן, פלאק (רובד חיידקי) מצטבר גם הוא באזור ומעודד עוד ועוד חיידקים להתרבות ול”התיישב” על גבי השיניים.

חיידקים יוצרים אבנית, אבנית מעודדת פלאק, פלאק מעודד עוד חיידקים שיוצרים עוד אבנית וחוזר חלילה – התוצאה היא פעילות חיידקית שגורמת לזיהומים ודלקות, הרס השיניים ודלקת חניכיים. ברוב המקרים, ניתן לעצור את הדלקת על ידי שמירה על היגיינה דנטלית גבוהה וביקורים סדירים אצל השיננית לניקוי שיניים עמוק. אך אם הדלקת לא תטופל, היא תתפשט ותחמיר לכדי מחלת חניכיים כרונית.

מחלות חניכיים יכולות לגרום לשינויים בחלל הפה אך ישנן עדויות על כך שהן משפיעות גם על הבריאות הכללית. חיידקים עשויים לחדור למחזור הדם ולתלום לסיכוי לחלות במחלות לב, כלי דם, להשפיע על בריאות המוח, על הפוריות ועוד. מחלות חניכיים אפילו נקשרו לנטייה לפתח סוכרת ומחלות ממאירות מסוימות.

ישנן אנשים עם נטייה גנטית לפיתוח מחלות חניכיים אך במרבית המקרים הסיבה היא הזנחה של ההיגיינה הדנטלית.

מה יקרה אם לא נטפל בדלקת חניכיים?

כמו כל מחלה דלקתית שלא מטופלת, גם מחלת חניכיים תלך ותחמיר. ללא טיפול, דלקת חניכיים קלה תהפוך לדלקת כרונית – פריודונטיס. הדלקת תמשיך להרוס את רקמת החניכיים ותתפשט לעצמות הלסת ולשורשי השיניים. החיידקים המזיקים יהרסו את עצם הלסת ויגרמו לשן לאבד אחיזה. מחלת חניכיים לא מטופלת עשויה לגרום לנסיגת חניכיים, תזוזת שיניים, נפיחות, אדמומיות, דימום ואפילו איבוד השיניים. ללא טיפול, אין מה שיעצור את הדלקת והיא תגרום להרס נרחב בחלל הפה.

המלצות מטופלים

Daniel Fartouh
“מקצועיות, סבלנות, עדינות – כל מה שמחשפים אצל רופא שיניים מומחה נמצא אצל דוקטור ארוש. טיפול של כמה חודשים טובים ובכל טיפול, איכות מקסימלית. מאוד ממליץ!”.

להמלצות נוספות לחצו כאן

טיפול הקצעת שורשים

איך יודעים שיש צורך בהקצעת שורשים?

את האבחון של מחלת חניכיים מבצע רופא שיניים או פריודונט – מומחה חניכיים. בדרך כלל, מטופלים מגיעים למרפאה כשהם מתלוננים על רגישות למזונות קרים או חמים, נפיחות בחניכיים, דימומים וכאב. הרופא יבדוק את חלל הפה, יבחן את החניכיים ובמיוחד את כיסי החניכיים הצמודים לשורשי השן. כיסים של מעל 5 מ”מ נחשבים לסימן מובהק למחלת חניכיים. ייתכן שהרופא יבקש לעשות צילומי שיניים כדי לבחון את מידת הנזק שהדלקת גרמה. לאחר שלב הבדיקות, הרופא יקבל תמונה טובה של מצב החניכיים ויוכל להמליץ על טיפולים להבראת החניכיים כאשר “הקו הראשון” הוא הקצעת שורשים – ניקוי עמוק ויסודי של בסיס השיניים וכיסי החניכיים.

איך מבוצעת הקצעת שורשים?

הקצעת שורשים נחשבת לפרוצדורה פשוטה יחסית עבור המטופל, היא נעשית בדרך כלל בהרדמה מקומית ולא כוללת אי נוחות מיוחדת או תופעות לוואי יוצאות דופן.

הטיפול כולו מתחלק ל-2 עד 4 פגישות (תלוי בחומרת מחלת החניכיים) בהן הרופא יבצע ניקוי יסודי ועמוק של השיניים בעזרת מכשור דנטלי ייעודי הן ידני והן אולטרסוני (גלי קול). הרופא יתמקד בכל פעם באזור אחר, ינקה את השיניים, יסלק את הרקמה הדלקתית והאבנית שהצטברה על גבי שורשי השן. הפרוצדורה נמשכת בין חצי שעה לשעה.

למה עלי לצפות אחרי הקצעת שורשים?

במידה והרופא הרדים את האזור בהרדמה מקומית, לא תחושו דבר למעט ההשפעה של ההרדמה. חלל הפה ירגיש ובכן, רדום. ייתכן שהפנים שלכם יראו “שקועות” מעט. אין סיבה לבהלה, אלו תופעות לוואי של חומר ההרדמה שיעלמו לאחר כשעתיים. תוכלו לנסות לשתות ולאכול לפני שההרדמה תפוג אך מומלץ להמתין (קשה לאכול ולשתות עם פה רדום). לאחר שהשפעת חומר ההרדמה תפוג, ייתכן ותרגישו אי נוחות ואפילו כאב מסוים ורגישות לחום וקור. תוכלו להיעזר במשככי כאבים ללא מרשם רופא. לאחר כיומיים-שלושה, רוב המטופלים לא מרגישים דבר.

האם יש הנחיות מיוחדות אחרי ההליך?

מיד לאחר ההקצעה אין לשתות, לירוק או לשטוף את הפה אלא להמתין חצי שעה. תוכלו לאכול ולשתות כרגיל מיד עם התפוגגות חומר ההרדמה, כשעתיים אחרי ההליך. מעבר לזה אין הנחיות מיוחדות, אין צורך לקחת חופש מהעבודה וממטלות הבית, תוכלו לעסוק בכל פעילות כולל פעילות גופנית ללא חשש. ניתן לבצע את הפרוצדורה בכל שעה שנוחה לכם ביום ולחזור לשגרה עם סיומה.

בין פגישה לפגישה במרפאת השיניים, חשוב מאוד לשמור על הוראות הרופא – לצחצח שיניים ולהשתמש באביזרי ניקיון לפי הנחיותיו. מומלץ מאוד להימנע מעישון מוצרי טבק וצריכה מוגברת של אלכוהול וסוכרים בזמן הטיפול. מספר שבועות לאחר ההקצעה האחרונה, הרופא יזמין אתכם לביקורת כדי להעריך מחדש את בריאות החניכיים.

האם יש תופעות לוואי כלשהן? סיכונים?

להקצעת שורשים אין סיכונים כלשהם, ההליך בטוח מאוד ולא כרוך בתופעות לוואי משמעותיות. התופעה היחידה היא רגישות לחום וקור כמה ימים לאחר ההליך. אצל מרבית המטופלים, הרגישות תעלם מעצמה ללא כל טיפול נוסף. באחוז קטן מאוד של מטופלים, בשל התכווצות החניכיים לאחר ההליך (חלק טבעי מתהליך הריפוי אחרי ההקצעה) תישאר רגישות מסוימת בזמן שתייה משקאות קרים או אכילת מזונות קרים במיוחד. אם הרגישות מפריעה במיוחד ניתן להתייעץ עם רופא השיניים למציאת פתרונות.

האם יש אלטרנטיבות להקצעת שורשים?

הקצעת שורשים היא טיפול שמרני למחלת חניכיים, הוא “הקו הראשון” בטיפול במחלת חניכיים כרונית. הרופא ימליץ על הקצעה כאשר יש סיכוי טוב שהטיפול יספיק כדי לעצור את הדלקת ולמנוע מטיפולים פולשניים יותר. רק במידה ואין הצלחה הרופא ימליץ על אופציות אחרות הכוללות ניתוחים כמו השתלת חניכיים או עקירה של השיניים באזור המודלק. כמובן, שהמטרה היא להמנע ככל האפשר מניתוחים פולשניים, להבריא את החניכיים ולהציל את השיניים הטבעיות.

איך לשמור על בריאות החניכיים במהלך הטיפולים ואחרי הקצעת שורשים?

הצלחת הטיפול תלויה לא רק ביכולת של הרופא לסלק את ריכוז החיידקים והרקמה החולה בזמן הקצעת השורשים. שיתוף פעולה של המטופל חיוני לטיפול בחניכיים. לפני התחלת הטיפולים, הרופא ינחה אתכם כיצד לצחצח את השיניים, לנקות אותן באופן יסודי מצד אחד לוודא שהשיניים והחניכיים נקיות, ומצד שני בעדינות לא לפצוע את הרקמה של החניכיים. צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי, קיסם שיניים או מברשת שינית קטנה והימנעות מעישון מוצרי טבק וצריכה מרובה של סוכרים ואלכוהול יעזרו לתמוך בתהליך הריפוי של החניכיים. אם נוסיף לכך ביקורים סדירים אצל השיננית (במקרה של מחלת חניכיים מומלץ כל 4 חודשים) וביקורות אצל רופא השיניים נוכל למקסם את התועלת בהקצעת השורשים ולמזער את הסיכוי לחזרה של מחלת החניכיים.

האם כל רופא שיניים יכול לבצע הקצעת שורשים?

באופן עקרוני כן, כל רופא שיניים יכול לבצע את ההליך. עם זאת, מכיוון שמדובר בטיפול במחלת חניכיים מתקדמת מומלץ לבחור או רופא המתמחה במחלות חניכיים – פריודונט או רופא שיניים בעל ניסיון וידע רב בטיפול במחלות חניכיים.

האם הקצעת שורשים כואבת?

אם מחלת החניכיים נמצאת בשלב מתקדם והטיפול הנדרש עמוק, הרופא יעשה שימוש בהרדמה מקומית כך שהמטופל לא ירגיש דבר. אחרי התפוגגות חומר ההרדמה תיתכן תחושת אי נוחות ואפילו כאב, כמובן שאלו אינדיבידואליות מאוד. ישנם מטופלים שלא מדווחים על אי נוחות כלל וכאלו שנעזרים במשכך כאבים ללא מרשם ביום ההקצעה. התייעצו עם רופא השיניים אם אתם רגישים במיוחד, הרופא יוכל להמליץ על דרכים לשיכוך כאב והתמודדות עם רגישות בחלל הפה.

האם טיפול אצל שיננית כולל הקצעת שורשים?

טיפולים סדירים אצל השיננית חשובים מאוד לשמירה על בריאות השיניים ויכולים גם לעזור לטפל במחלת חניכיים קלה בשלב התחלתי. השיננית תסיר את שכבות הפלאק והאבנית שמצטברות בבסיס השן ותבריק את השיניים. הטיפול של השיננית לא כולל הקצעת שורשים וטיפול בדלקת חניכיים כרונית, הקצעה היא פעולה עמוקה יותר שיכולה להתבצע רק על ידי רופא.